جوش ناحیه تناسلی مردان و دانه های سفید تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

جوش ناحیه تناسلی مردان به چه دلیل ایحاد می شود؟ علت دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان چیست؟ 

جوش ناحیه تناسلی مردان روی پایه و تنه ی آلت تناسلی به صورت شایع تری، ایجاد می شوند. جوش های سرسفید زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست به وسیله ی چربی طبیعی پوست، عرق، پوست مرده و دیگر ساختار های پوستی بسته شوند. زمانی که باکتری ها وارد این منافذ می شوند، می توانند عفونت و برآمدگی های گرد و کوچک سفید ایجاد کنند. این دانه ها بی ضرر هستند و معمولا خود به خود از بین می روند. در ادامه، مطالب بیشتری در رابطه با دانه های سفید روی اندام تناسلی خواهیم گفت.

عکس جوش ناحیه تناسلی مردان

جوش تناسلی مردان
عکس جوش ناحیه تناسلی مردان

وجود دانه های سفید روی اندام تناسلی بسیار شایع است. در اغلب موارد این دانه ها بی خطر هستند. ممکن است دانه های سفید روی اندام تناسلی جوشی در اثر آکنه، کورک مرواریدوار آلت تناسلی، یا برآمدگی هایی به اسم دانه های فوردایس باشند. بعضی از این دانه ها ممکن است در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد شده باشند، که این ها نیازمند درمان هستند. 

جوش چرکی در ناحیه تناسلی

کورک یا جوش در ناحیه تناسلی مردان، در بیشتر مواقع هنگامی ایجاد می گردد که فولیکول های مو مسدود و آلوده شوند، اما دلایل دیگری هم وجود دارد که میتواند در این امر دخیل باشند. این جوش ها در مردان، اطراف کشاله ران، ران، باسن و بیضه یا آلت تناسلی و در خانم ها، روی واژن، لابیا، باسن و اطراف کشاله ران یا ران دیده می شوند و معمولاً در مردان، بیشتر از زنان، ایجاد می گردند. این جوش ها عموما به دلایل مختلفی، از جمله موارد، زیر بروز می یابند:

  • پوشیدن لباس یا لباس زیر تنگ
  • نشستن طولانی مدت در یک نقطه
  • بهداشت ضعیف دستگاه تناسلی
  • به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله
  • تحریک پوستی ناشی از اصلاح یا اپیلاسیون موهای ناحیه شرمگاهی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی و اضافه وزن
  • افزایش سطح هورمون در دوران بلوغ یا بعد از یائسگی
  • عفونتهای مقاربتی (STI)
  • تبخال دستگاه تناسلی
  • زگیل های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • سفلیس (کف زدن)
  • میکرو ارگانیسم های عفونی مانند: باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و مخمر یا قارچ کاندیدیازیس
  • کیست غده بارتولین (عفونت غدد در واژن که باعث ایجاد توده بدون درد می شود)
  • درماتیت تماسی، به دلیل حساسیت به مواد شیمیایی مورد استفاده در صابون ها، شامپوها و عطرها

بیماری هایی که باعث ایجاد جوش چرکی میشوند؟

بیماری های زیر میتوانند عاملی برای بروز جوش چرکی در ناحیه تناسلی مردان شوند:

🔔 پسوریازیس (لکه های برجسته، قرمز یا سفید که روی آن، پوستی نقره ای و پوسته پوسته شده قرار می گیرد)


🔔بیماری کرون (یک بیماری طولانی مدت که مخاط دستگاه گوارش را ملتهب می کند)


🔔فولیکولیت (بیماری های پوستی که توسط ساقه مو آلوده ایجاد می شود)


🔔دیابت

و یا وجود حشراتی مانند:

شپش ناحیه شرمگاهی (حشرات کوچکی که در موی ناحیه شرمگاهی زندگی می کنند)
کنه های ریزی که باعث ایجاد خارش پوستی می شوند، مانند گال

شپش

بیماری های مقاربتی مشابه با جوش تناسلی

بعضی از دانه ها و جوش هایی که روی آلت تناسلی ایجاد می شوند در اثر بیماری های مقاربتی به وجود آمده اند و نیازمند درمان هستند. از جمله:

✔ زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی مردان و زنان ویروس HPV است که در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد می شود و ممکن است بعد از تماس با شخصی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا است، ایجاد شود.  زگیل تناسلی ظاهری کوچک، سفید و گوشتی دارد و در تنه، سر آلت تناسلی و زیر ختنه گاه ایجاد می شود. زگیل تناسلی می تواند بدون درمان ناپدید شود، اما در بعضی از موارد نیازمند درمان و دارو است.

درمان زگیل تناسلی مردان ممکن است شامل استفاده از کرم هایی مانند اسید سالیسیلیک برای تخریب بافت زگیل، استفاده از کرایوتراپی برای منجمد کردن زگیل و یا لیزر زگیل تناسلی باشد.

برای دیدن عکس زگیل تناسلی مردان بر روی آلت وبیضه کلیک کنید"

✔ سفلیس

سفلیس می تواند زخم های سفید یا قرمز در روی آلت تناسلی یا اطراف آن ایجاد کند. سفلیس یک بیماری مقاربتی بوده که در اثر تماس با باکتری تروپونما پالیدوم ایجاد می شود. این عفونت باکتریایی نیازمند درمان می باشد، درمانی که یک تزریق یا مصرف یک دوره ی کوتاه مدت آنتی بیوتیک است.

هرپس تناسلی

✔ هرپس تناسلی

هرپس تناسلی، زخم های سفید _ خاکستری در روی آلت تناسلی یا اطراف آن ایجاد می کند. یک بیماری مقاربتی است که در اثر تماس با ویروس HSV ایجاد می شود. این زخم ها می توانند ناراحت کننده بوده و خارش داشته باشند. این زخم ها می توانند به دیگر نواحی بدن نیز منتشر شوند. آن ها با داروهای ضد ویروسی درمان می شوند، اما باید توجه داشت که ویروس از بین نمی رود.

مشاوره
توجه داشته باشید که هر برجستگی روی اندام تناسلی شما زگیل تناسلی نیست. برای مشاوره مستقیم با دکتر جباری عکس جوش و علایم خود را از طریق لینک زیر ارسال کنید و به کمک پزشک بهترین درمان را انتخاب کنید.

دانه های سفید روی اندام تناسلی

جوش ها سرسفید روی آلت تناسلی به سادگی اشتباه تشخیص داده می شوند و ممکن است بعضی اوقات با برآمدگی های روی آلت و در اطراف آن متفاوت باشند. علاوه بر جوش ناحیه تناسلی مردان، علل احتمالی دیگر، برای برآمدگی های روی آلت تناسلی نیز وجود دارند از جمله:‌

-کورک مرواریدوار آلت تناسلی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان می شود، کورک های مرواریدوار آلت تناسلی هستند که به صورت برآمدگی های کوچک و گوشتی نمایان می شوند و معمولا دور تا دور سر آلت تناسلی ایجاد می شوند.

علت ایجاد آنها به طور واضح مشخص نشده است، اما آن ها علائمی ایجاد نمی کنند و خطری برای سلامتی ندارند. این برآمدگی ها، معمولا بعد از بلوغ ایجاد می شوند و در بین 14 تا 48 درصد مردان ایجاد می شوند.

-دانه های فوردایس

دانه های فوردایس برآمدگی های کوچک و به رنگ زرد و سفید هستند که روی اندام های مختلف بدن به وجود می آیند. آن ها روی لب ها و درون لب به طور شایعی ایجاد می شوند. آن ها همچنین ممکن است روی تنه یا سر آلت تناسلی نیز ایجاد شوند.

دانه های فوردایس غده های چربی هستند که فولیکول مو ندارند، چیزی که بیشتر غده های چربی دارند. آن ها ممکن است با علائم بیماری های مقاربتی اشتباه گرفته شوند، در صورتی که بی خطر بوده و معمولا علائمی ایجاد نمی کنند.

دانه های فوردایس

-موی درون رشد

موی درون رشد می تواند هر جایی که مو رشد می کند، ایجاد شود، مانند ناحیه ی شرمگاهی. موی درون رشد زمانی ایجاد می شود که مو رشد برعکسی به درون فولیکول خود داشته باشد. موی درون رشد باعث خارش و ایجاد برآمدگی قرمز می شود. موی درون رشد می توانند دردناک و ناراحت کننده باشند، اما جدی و خطرناک نیستند.

-غده ی تایسون

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان می شود، غده تایسون است. تایسون یک غده ی چربی کوچک بوده که می تواند در هر دو طرف فرنولوم ایجاد شود. فرنولوم بافتی کشسانی است که ختنه گاه را به سر آلت تناسلی متصل می کند. بیشتر موهای درون رشد خود به خود برطرف می شوند، اما بعضی اوقات ممکن است عفونت کنند. شخصی که به این موضوع دچار شده است می تواند قبل از استفاده از کرم ضد باکتری خود، با استفاده از پین یا موچین استریل فولیکول مو را خارج کند.

-پلاک های پوستی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان می شود، پلاک های پوستی هستند. پلاک های پوستی، رشد پوست نرم و کوچک می باشند. این ها معمولا در مردان میان سال ایجاد می شوند و دلیلی برای نگرانی ندارند.

عکس جوش ناحیه تناسلی مردان:

دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

-مولوسکوم کونتاژیوزوم

یک عفونت واگیردار پوستی بوده که باعث ایجاد خوشه های سفت و کوچک روی پوست می شود. این برآمدگی ها یک گودی در وسط دارند و با همین ویژگی از دیگر موارد تشخیص داده می شوند. آن ها می توانند در اطراف و روی آلت تناسلی ایجاد شوند و همچنین می توانند خارش داشته باشند. این مشکل در اغلب موارد خود به خود برطرف می شود اما در بعضی موارد نیازمند درمان و استفاده از کرم و ژل است.

-لیگن پلانوس

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان می شود، لیگن پلانوس است. لیگن پلانوس نوعی بثورات قرمز-بنفش بوده که در هر جایی از بدن می تواند ایجاد شود. این بثورات می توانند خارش دار و ناراحت کننده باشند، اما تقریبا همیشه علائمی ایجاد نمی کنند. این مشکل ممکن است نیازمند درمان کوتاه مدت با کرم های استروئیدی باشد.

درمان جوش سر سفید در ناحیه تناسلی مردان و زنان

جوش های سرسفیدی که به دلیل آکنه ایجاد می شوند، معمولا علائمی به وجود نمی آورند و همچنین مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی کنند، پس به این صورت نیازی به درمان های پزشکی ندارند.

درمان خانگی جوش در ناحیه تناسلی مردان 

خود فرد می تواند جوش های سرسفید روی آلت تناسلی را با راهکار های زیر درمان کند یا از ابتلا به آن ها پیشگیری کند:

  • از لمس کردن جوش سرسفید، برای جلوگیری از انتشار آن خودداری کنید.
  • برای توقف تجمع باکتری و چربی، آن ناحیه را مرتبا بشویید.
  • از دستکاری و ترکاندن جوش های سرسفید خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث تحریک و ایجاد جای زخم شود.
  • از داروهای بدون نسخه که باکتری ها و چربی اضافه را از بین می برند، مانند برخی پماد برای جوش ناحیه تناسلی مردان، استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر شخصی روی آلت تناسلی اش دچار برآمدگی ای شود، که به مرور زمان بدتر می شود یا خود به خود بهبود پیدا نمی کند، باید با یک پزشک مشورت کند، زیرا ممکن است این برآمدگی نشانه ای از وجود یک مشکل جدی تر باشد. این موضوع به خصوص زمانی اهمیت دارد که فرد از نظر جنسی فعال باشد. اگر برآمدگی ها خارش دار  دردناک بودند یا باعث ایجاد علائمی شدند، فرد باید فورا به پزشک مراجعه کند. تا زمانی که پزشک علت برآمدگی ها را تشخیص بدهد، فرد باید از روابط جنسی خودداری کند تا احتمال انتقال آن بیماری را کاهش دهد.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (387 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خوزستان شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1470 مشاهده پرسش
    جناب دکتر جباری عزیز
    بنده ۷ ماه پیش خدمت شما لیزر درمانی کردم و تا الان عود نداشتم . ضمن تشکر و سپاس از مهارت و تجربه بالا که ستودنی است .
    بروی تنه آلت دانه های هست که با کشیدن پوست مشخص میشه و از آنها مو میروید . آیا اینها زگیل هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خوشحالم از اينكه عود نداشته ايد اين ضايعات كه در عكس هستند غدد سباسه بوده و مشكلي هم ايجاد نمي كنند
    2. تصویر کاربر خوزستان شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ممنونن از پاسختون دکتر
      اگر تا یکسال بعد از درمان عود نداشته باشم میتوان امیدوار بود؟
      سپاسگذارم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      گرچه نمي توان قطعي گفت ولي درركل هر چه از زمان عدم عود بگذرد احتمال بهبودي بيشتر مي شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عليرضا دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1014 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من چند هفته پيش ٣تاً زيگيل تناسليو كرايو كردم ١كيشون كه بزرگتر بود خوب نشد خيليم سخت بود زخم زياد درد هنوزم زخما خوب نشدن پشيمونم از كرايو اصلا اونجوري كه ميگن خوب نيست بدترين روشه الان ميتونم اون يدونرو ليزر كنم و اينكه هزينه ليزر يه زيگيل چقدره مرسي
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله می توانید لیزر کنید هزینه خیلی زیاد نیست و بعد از رویت قابل تعیین است
  • تصویر کاربر حسام جمعه ۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 846 مشاهده پرسش
    با عرض سلام بنده از کوچکی الت تناسلی رنج میبرم اندازه ادر حالت نعوذ 11 سانت میباشد ایا راه حلی به جز جراحی وجود دارد؟ ممنون میشوم راهنمایی کامل بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      هیچ دارویی روی افزایش سایز آلت تاثیر ندارد ضمن اینکه راه مطلوب و رضایت بخش و قطعی و همچنین بدون عارضه ای برای افزایش سایز آلت وجود ندارد روش های کششی مثل وکیوم و روش های جراحی وجود دارند اما هر کدام معایب و بعضا عوارضی دارند و در نهایت رضایت فرد را جلب نمی کنند. لذا این روش ها برا ی افرادی که سایز نرمالی دارند توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر بابک جمعه ۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 594 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر جباری عزیز، من30 سال سن دارم متاهل هستم و الان مدتی دچار این بیماری ( زیگیل ناحیه تناسلی) شدم و بالای 6 ماه مداوم در حال پیگیری و درمانم ، ولی همچنان جزیی از مبتلایان این ویروسم .منشا ابتدایی زگیل بزرگ به اندازه 1 عدس روی دیواره مجاری ادار نزدیک به شکم بوئ که با ناآگاهی و تشخیص اشتباه متخصص به خال ( دکتر امیر ایجادی) بعد از برخورد با تیغ طبیعتا تکثیر شد و بعداز اون چند نقطه دیگه هم درگبر شد تا با پیگیری از متخصصین قطعی شد که زگیله و اولین درمان بخاطر شدت و حجم زگیل اولیه فرستاده شدم پیش متخصص پوست ( دکتر رزمی نیا ) که با لیزر شروع به درمان کردن و بعد از دردهای فراوان و زخم های زیاد با 10 روز طول درمان و صابون برای شستشو ( منع استفاده از موبر یا تیغ ) و همینطور عدم نزدیکی در کمال نابتوری چند زگیل دوباره دیده شد که دکتر با خونسردی گفت همسرتون مبتلاست حتما و با پیگیری و چکاب مشخص شد ایشون پاکن از ویروس در نتیجه من مجددا رفتم کلینیک اینبار فیریز کردن نقاط رو و من ایندفعه بمدت 15 روز اصلا رابطه برقرار نکردم و مجددا زگیل ها پیدا شدن بار سوم در کمال نا امیدی رفتم و مجددا فیریز و باز هم زیگیل!!! دکتر همسرم با شنیدن شرایط و اینبار باتوجه به کوچکی زیگیلها که با چشم معمول زیاد قابل دیدن نبود پماد قهوه ای رنگی رو تجویز کردن که باعث سوزوندن این زگیلها میشد که بعد از 6 ساعت باید میشستم بگفته ایشون 1 بار کافی بود که همه برن و اصلا این نشد بعد ار 3 بار استفاده و باز هم ناامیدی از دکتری میخک تجویز شد که با سوزوندن اون با درد شدید باز هم زگیل بعد از چندروز دوری دوباره برمیگردن ..... همه دکترا گفتن سیستم ایمنی بدنت آمده پایین که با تجویز ( ژل خوراکی رویال زنبور ) که حتما واقف به عملکردش هستید بازهم من نتیونستم که جواب بگیرم آقای دکتر واقعا من زندگیم مختل شده رابطه زناشوییم کنسل شده و همینطور پول و پوستم که نابود شد بس که انواع درمان روش اتفاق افتاده،حتی اینقدر دربارش تو جاهای مختلف تحقیق کردم اطلاعاتم کافیه و حتی شک دارم واکسن گارداسیل برای من که الان مبتلا به این ویروسم جوابگو باشه... لازم به ذکر جناب جباری، من تا امروز غیر از همسرم با هیچ احدی رابطه نداشتم این رو باور کنین که عین حقیقته، چون همه میگن بخاطر تعدد رابطه با افراد مختلفه که برای من صدق نمیکنه ،اینجام برای شکا زیاد حرف زدم و عذر میخوام بابت طولانی بودنش .. انشالله شما بتونین کمک کنین سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      شما از موارد نادر هستید کاش از ابتدا با یک روش و تحت نظر یک نفر درمان می شدید. الان هم دیر نشده بهتره تحت نظر یک نفر باشید و یک نوع درمان موثر مثل لیزر را پیگیری کنید و همسرتان هم مرتب پیگیری نمایند. در هیچ زمانی تیغ نزنید و همیشه از کاندوم استفاده کنید. اینترفرون به عنوان دارویی موثر در افزایش سیستم ایمنی هست که برای عودهای شدید توصیه می شود ولی با توجه به عوارض آن و هزینه بالای آن نمی توانم برای شما توصیه کنم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 701 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من 40 ساله هستم و یک فرزند دختر 8 ساله دارم و به علت ناباروری به تازگی متوجه شدم که واریکوسل گرید 2 در چپ و گرید 1 در راست دارم، حال می خوام بدونم به غیر از عمل راه دیگه ای برای درمان ناباروری وجود داره؟ همینطور بنده پروستات 35 میلی نیز دارم و این پروستات در ناباروری تاثیر داره؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      سایز پروستات شما تاثیری در باروری شما ندارد. من اطلاعی از آزمایش اسپرم شما ندارم ولی درمان واریکوسل فقط جراحی است مگر اینکه بر باروری بخواهید از روش های کمک باروری مثل IUI یا IVF استفادهد نمائید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر