بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الناز شنبه ۱۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    با سلام بنده دختری هستم 22 ساله متاهل 3 روزی هست که دچار تکرر ادرار شدید شده ام و اینموضوعبرایم ناراحت کننده است مشکل از کلیه هایه من میباشد و راه درمان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      تکرر ادرار هم می تواند منشا کلیه و هم از مثانه باشدو وجوددیگر علائم مثل سوزش ادرار و یا درد زیر دل یا درد پهلوها و استرس زیاد به تشخیص و ارائه ی درمان مناسب کم می کند لذا شاید ازمایش ادرار و سونوی کلیه ها مثانه و یک شرح حال کامل کمک کننده باشد
  • تصویر کاربر دانیال جمعه ۱۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام من 16سالم هست بهعلت دردبیضه دکتربرام سنوگرافی نوشت جوابش همه چی نرمال بود فقط یه کیست 4.3mmدراپیدیدیم چپ بود دکتریه بسته سفلکسیم ویه بسته فنازوپیریدیم نوشت بعدازاستفاده دوباره سنوگرافی نوشت ولی این دفعه کیست 3میلی دراپیدیدیم چپ است ولی دوباره همون سفیکسیمو فنازوپیریدیم نوشت برام ایا داروی دیگه ای هست باید چی کارکنم علتش چیه ?درضمن من بدنسازی هم میرم.اگه میشه لطف کنیدزودپاسخ بدیدمن نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      کیست اپیدیدیم خطرناک و اسیب رسان نیست و نیازی به درمان ندارد نگران نباشید
    2. تصویر کاربر دانیال جمعه ۱۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      علتش چیه? ایااین داروهاجواب میده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      علت مشخص نیست و دارو تاثیری در بهبودی ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزین یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 50سال دارم و هیپوسپادیاس خفیف دارم واز ان رنج می برم برای درمان چه اقدامی کنم و طول دوره درمان چقدر است وایا عوارض بعداز درمان دارد یا خیر و از نظر مسایل جنسی و زناشویی مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      طبیعی است در صورت تمایل بایستی جراحی شوید و 2 هفته سوند خواهید داشت تا محل عمل ترمیم پیدا کند و بعد از آن مشکلی برای رابطه ی زناشویی نخواهید داشت
  • تصویر کاربر سپهر جمعه ۹ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    طاهری هستم از شمال کشور
    پسر من متولد مرداد استارت. تا کنون به علت بیماری هیپوپادیاس دو بار مورد جراحی قرار گرفته و درمان نشده و همچنان مشکل دارد و اداره او از دو جا خارج می شود به خاطر این مشکل او نتوانستم او را در کلاس یا مهد کودک ثبت نام کنم پسرم نیز از این بیماری خود خجالت می کشد لطفا مرا راهنمایی کنید زیرا پزشک او دو بار جراحی کرده ولی موفق نبوده آیا می توانم دوباره به او اعتماد کنم؟شما بگویید چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      در صورت تمایل می توانید به مطب مراجعه کنید بعد از معاینه می توانم نظر قطعی خودم را بگوبم به احتمال خیلی زیاد قابل درمان هست نگران نباشید
  • تصویر کاربر jrd جمعه ۹ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    با سلام. آیا میتوان نخهای نایلونی که در این جراحی درون آلت برای اصلاح خمیدگی آن به کار گرفته شده را مجددا با جراحی خارج کرد؟ چقدر عارضه دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بله می شد خارج کرد. چند وقت از عمل تان گذشته است؟
    2. تصویر کاربر jrd چهارشنبه ۷ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      دوسال و انحراف اصلا اصلاح نشده.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بله میشه نخ ها را برداشت. معمولا مشکل جدی پیش نمیاد. البته اگر اذیتی ندارد نیاز به این کار نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر