بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۱۲ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 941 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب خدمت آقای دکتر.عنوان بیماری:سونوگرافی کلیه ها,مثانه وپروستات,اسکروتوم:دربررسی انجام شده هردوکلیه ابعادطبیعی واکوی کورتیکومدولری نرمال داشتند.سیستم پیلوکالیسیل هردوکلیه نرمال میباشد سنگ یاهیدرونفروزیس دیده نشد.پروستات(26سی سی )بزرگ بوده اکوپترن پارانشیم آن یکنواخت میباشد کانونهای هیپواکودرپروستات دیده میشود. ابعاد,واکوپترن پارانشیم هردوبیضه طبیعی است یک کیست به ابعاد 15*13میلیمتردرسراپیدیدیم چپ ویک توده سالیدبااکوپترن یکنواخت مطرح کننده گرانولوم به ابعاد 9*6میلیمتردردم اپیدیدیم راست دیده میشود واریکوسل وهیدروسل دراسکرپتوم دیه نشد. باتوجه به اینکه بنده آپلازی کلیه راست میباشم و29ساله میباشم.باتشکرات فراوان قبلی بهزادسلیمی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۲ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنمتوسط ارولوژیست معاینه شوی احتمال دارد نیاز به انتی بیوتیک داشته باشید
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۸ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    باسلام پسر11 ساله ای دارم که تازه متوجه شدم(با تشخیص دکتر ) که بیضه هاش میرن توی شکمش و برمیگردن ،به نظر خودم و خودش اغلب البته طبیعی و سر جای خودش هستش ،دکتر میگه باید جراحی و فیکس بشه اما سوال من 1- ایا نیاز به فیکس کردن و جراحی هست یا ممکنه با رسیدن به سن بلوغ و بزرگ شدن این مشکل بر طرف بشه ،2-میخوام مطمءن بشم بیضه های پسرم سالمه و برای بارداری و تولید نطفه مشکلی نداره چکار کنم و چه آزمایشی الان انجام بدم یعنی میخوام بدونم ایا این حالت پسرم بیضه نزول نکرده حساب میشه و در هر صورت ایا به بیضه اسیبی رسیده یا خیر متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۸ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر بیشتر اوقات پائین هست به نظر من نیازی به عمل نیست ولی بصورت دوره ای هر ۶ ماه معاینه شوند
      با توجه به سن پسرتان فعلا راهی برای اطلاع از وضعیت کارکرد بیضه ها وجود ندارد بجز سونوگرفی که سایز دقیقی از بیضه ها بدهد
      اینحالت بیضه تحریک پذیر گفته می شود
  • تصویر کاربر بهنام پنجشنبه ۶ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام بنده پریروز از مدرسه برگشتم و یکمی زیاد پفکهای رنگامیزی شده خوردم و بعدش ادرارم به شکل قرمز شده البته کم رنگ است و بیشتر مقل نارنجی هست هیچ گونه دردی هم چه در حالت عادی و چه در زمان دستشویی ندارم ازمایش خون و ادرار هم دادم گفتند سالمه چیکار کنم ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۶ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      احتمال دارد به دلیل دفع رنگدانه های پفک باشد با اینحال سونوگرافی از کلیه و مثانه هم انجام دهید
  • تصویر کاربر بهراد پنجشنبه ۶ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . آیا برای تشخیص آسیبهای مجرا میتوان MRI از مجرا انجام داد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۶ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      دقت عکس رنگی مجرا دقیق تر و قابل اعتمادتر است
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۲۹ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام.من به دلیل نشت ادرار بعد از شست و شو فنازوپیریدین خوردم که متوجه بشم نشت دارم یا نه.فهمیدم بعضی وقتا نشت دارم و بعضی وقتا خیال میکنم روزی یک عدد میخوردم عادت کردم و الان هفت ماهه که دارم روزی یه عدد میخورم نمیتونم بدون این دارو دیگه دسشویی برم.ایا مشکل جدی پیش میاد؟لطفا کمک کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۹ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      این دارو تاثیری در توان ادرار کردن شما نداره و بیشتر اثر روانی دارو ست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر