بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۸ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من مرداد 93 عمل ercpجهت خروج سنگ از مجاری صفراوی انجام دادم و یک ماه بعد از عملم احساس میکردم مثانه ام کامل تخلیه نمیشه و احساس دفع ادرار داشتم و بعد از ادرارم کمی سوزش داشتم.رفتم دکتر و سونوگرافی گرفتند و گفتند مثانه ات کامل خالی نمیشه و قرص تامسولوسین دادند و من مدتی خوب شدم.دوباره همین مساله ادامه پیدا کرد و اینبار ادرارم هم دوشاخه می آمد.دوباره رفتم دکتر سونوگرافی کرد و گفت هیچ مشکلی نداری و اینبار ترازوسین داد.باز مدتی بهتر شدم و دوباره مشکلم شدیدتر شد و ادرارم کماکان دوشاخه می آمد و وقتی دست به قسمت تحتانی شکمم میزدم و میزنم درد میگیره.دوباره رفتم دکتر که گفتند شاید تنگی مجرا داری و روی این حساب عکس یوتوگرافی از مجرام گرفتند و گفتند سالم هستی و هیچ مشکلی نداری.متاسفانه با این اوصاف من باز شبها اکثرا احساس سوزش و دفع ادرار دارم و احساس میکنم تو مجرام ادرار مونده و ادرارم دوشاخه میاد و وقتی دست به قسمت تحتانی شکمم میزنم درد میگیره.میشه منو راهنمایی بفرمایید؟(مدارکم را خدمتتون پیوست میکنم)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۸ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      احتمالا شما دچار التهاب پروستات یا همان پروستاتیت شده اید و بهتره ترازوسین را طولانی مدت یعنی حداقل 6 ماه استفاده کنید و مدتی هم آنتی بیوتیک استفاده کنید
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    پسردوساله ای دارم که بعد از تولد احتیاج به ختنه اورژانسی داشت و ده روزه بود که ختنه شد. الت پسرم خیلی کوچیکه طوری که درحالت عادی هیچی مشخص نمیشه اما موقع ادرار کردن به شذت سفت شده و از حرکاتش متوجه میشوم که درد دارد. لطف گنید راهنمایی کنید از چه سنی باید به فکر درمان بود ایا راهی برای رشد طبیعی الت وجود دارد؟ ما در شهرستان سیرجان زنذگی میکنیم و سفربه تهران برای من مشکل هست اگرامکانش هست دکترمتخصص در این زمینه معرفی بفرمایید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      طبیعی است که برای پاسخگویی نیاز به معاینه هست. می‌توانید به یکی از ارولوژیست های شهرتان یا کرمان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بهمن چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام. من در 24 سال دارم ر حدود 8 سال پیش یکبار با ادرار بی از حد موندم . وهمان هنگام با سختی بسیا. در تخلیه مواجه شدم . مخصوصا با اظطراب این سختی بیشتر میشد. تکرر ادرار شدید هم داشتم . بعد از مدت 1 سال به پزشک مراجعه کردم و به من مقداری داروداد . البتع با آزمایش ادرارو سونوگرافی پروستات ومثانه.
    خیلی بهتر شدم الان هم خوبم تکرر ادرار ندارم ولی در دفع ادرار مخصوصا در شرایط استرس زمانی که فردی مرا نظاره کند. لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      سلام
      اینحالت همانطور که خ.دتان فرمودید بخاطر استرس هست و تا زمانیکه شدید نباشد نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر سهیلا پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    خانمی 29 ساله هستم من با درد شدید پهلو و زیر شکم به اورژانس مراجعه کردم با آ زمایش ادرار باکتری و خون در ادرار مشاهده شد یک دوره مصرف افلوکساسین200 هر 12ساعت و امپول آ میکاسین 12عدد هر 12 ساعت آزمایش مجدد دوباره باکتری و خون در ادرار وجود داشت داروی کوتریموکسازول تجویز کردند بعد از اتمام دارو و ازمایش مجدد هنوز خون و باکتری وجود داشت در آزمایش بعدی هم باکتری وخون وجود داشت کشت ادرار هم باکتری رشد نکرد این پروسه 48 روز ادمه داشته تا الان و از امروز دوباره افلوکساسین 200 هر 12 ساعت دارم مصرف میکنم . خیلی نگرانم لطفا کمکم کنید .
    چه بیماریهایی این علاییم دارند؟
    احتمال وجود سنگ کلیه یا متانه چقدر است ؟
    آیا سیستوسکپی لازم هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      سلام
      البته اگر کشت ادرار آخر منفی باشد شاید نیاز به مصرف دارو نیست ولی علل متعددی از جمله می توانند این حالت را بوجو آورند لذا نیاز به بررسی بیشتر از جمله سیستوسکوپی می باشد
  • تصویر کاربر م.ع پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 966 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما جناب اقای دکتر جباری .اگر مجرای ادراری در بیماری ذکر شده در بالا به قسمت پایینی واژن بطور مادرزادی متصل شده باشد و از بیرون فقط به ظاهر یک مجرا وجود داشته باشد آیا فرد میتواند عمل نکند وباردار گردد .در غیر این صورت کدام پزشکان در ایران این وضعیت را جراحی میکنند تا این دو مجرا را ازدیگر جدا کنند.با تشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      منظورتان از CAH همان Congenital adrenal hyperplasia هست؟
      منظورتان اینست که ادرار به انتهای واژن ریخته و از آنجا خارج می شود؟
      لطفا پاسخ خود را ادامه همینه پرسش و پاسخ بنویسید و نه در صفحه ای جداگانه
    2. تصویر کاربر م.ع دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام آقای دکتر بله هیپر پلازی ادرنال است . که ادراراز طریق واژن تخلیه میشود مجرای ادراری به واژن چسبیده است. بهتر است این جداسازی قبل از ازدواج صورت گیرد یا بعد از آن ویا بهتر است عمل نشود.چون من با این مو ضوع مشکل خاصی ندارم.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر مشکلی با این موضوع ندارید و دچار عفونت های مکرر ادراری هم نمی شوید نیازی به عمل نیست و در بارداری هم مشکلی ایجاد نمی کند گرچه بهخره زایمان سزارین باشد
    4. تصویر کاربر م.ع چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام آقای دکتر اگر احیانا خواستم این عمل رو انجام بدهم به کدام متخصص باید رجوع کنم.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      همین تخصص من یعنی ارولوژیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر