میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر جباری عزیز. اقای دکتر چند وقت پیش هم براتون پیام دادم بابت همانژیوم مثانه ام .برای عمل جراحی رفتم در همدان پیش دکتر امیر زرگر ولی. گفتن این قرص استفاده کن این قرص به نام فیناستراید 5 داده برای سه ماه .وقرص جوشان ویتامین c هر روزی 2عددبرای خونریزی مثانه ..اما الان 10روزه استفاده میکنم ولی هیچ فرقی نکردم .لازم به ذکر است که اخر ادرام خونی میشود وبعضی اوقات لخته خون هم دفع میکنم .حال به نظر شما برای معالجه به تهران. بیام بهتره یا همین جا درمان کنم.خداوند خیرت بده اقای دکتر جباری .ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      در مورد درمان به نظر و صلاحدید خودتان بستگی دارد چون تهران هم درد سرهای خودش را دارد و شاید نیاز به رفت و آمدهای متعدد و هزینه بیشتر باشد. درمان همانژیوم در نهایت دارویی نیست و بایستی اقدام موثرتری انجام دهید
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من قبلآ با شما مکاتبه داشتم در رابطه با زگیل تناسلی ولی آخرین مراجعه ک ب متخصص پوست داشتم حدود 1ماه پیش بود و بعد از معاینه با زره بین بهم گفتن آنژیوکراتوما کلاسیک هست ولی من بازم دل نگرانی دارم میخواستم بدونم چطور میتونم از این مسآله خیالم بطور کل راحت بشه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      عکسی ارسال نشده است
  • تصویر کاربر علیمراد یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    با سلام و ارادت به شما
    بنده دیابتی هستم و عدم نعوذ دارم / آیا تزریق آمپولی که برای نعوذ پیشنهاد میشود عوارض خطرناکی برای
    بنده که دیابتی هستم دارد؟ آیا جای نگرانی هست؟
    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      معمولا عوارض خطرناک ندارد ولی در کل هیچ دارویی بی عارضه نیست
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.
    آقای دکتر من تو جاهای مختلف خوندم که کسانی که قبل از 20 سالگی خود ارضایی رو تجربه میکنن بعد از 30 سالگی فرایند پیری اونها شروع میشه آیا این حقیقت داره؟
    آقای دکتر من 20 سالمه و از 16 سالگی خود ارضایی کردم و یک سال هم در این بین ترک کردم اوایل زیاد(حتی 2بار در روز )بود ولی الان بعضا 20 روزبعضا هفته ای یه بار.
    فکر اینکه در اینده. و حتی الان به التهاب و سرطان پروستات مبتلا بشم کلافم کرده...ایا احتمال هست با خود
    ارضایی به این امراض مبتلا بشم.؟
    و اینکه نابارور بشم؟
    ممنون میشم نگرانیمو رفع کنین..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      خودارضایی باعث پیری و سرطان پروستات و ناباروری نمی شود ولی از آنجایی که این امر از گناهان کبیره هست توصیه می کنم ترک کنید
  • تصویر کاربر قاسم سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    الان حدود 6 سال هست که دچار ورم پروستات شدم... خیلی دارو مصرف کردم از آنتی بیوتیک گرفته تا... آخرین بار دکتر بهم گفت که پروستات من عصبی شده و تنها دارو نمیتونه منو درمان کنه باید حتما ازدواج کنم... فعلا هم که حدود یکساله که پیگیر ازدواجم ولی هنوز مورد مناسب برا ازدواج پیدا نکردم... ووضعیت پروستاتم هر روز داره بدتر میشه و خیلی اذیتم می کنه.... تکرر ادرار زیاد دارم... وقتی در تحرک باشم بیشتر میشه.... سوزش ادرار و کمر درد....صبح ها که از خواب بیدار میشم تمام بدنم احسام درد و کم بود آب و تشنگی بدن دارم... دیگه خسته شدم...
    خواهش می کنم راه چاره چیه؟/
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      گاهی ورم پروستات خیلی بد به درمان جواب می دهد لذا نیاز به درمان های طولانی مدت و حتی مادام العمر هست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر