میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر EISA جمعه ۲۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه بار هم از شما سوال پرسیدم در مورد ضربه به الت فرمودید به متخصص مراجعه کنم منم پیش استاد دانشگاه ارولوگ تبریز رفتم زیاد امیدوارم نکردن نه به خاطر ضربه الت بلکه به خاطر احتمال نقص در روده ها چون ناحیه لگن سمت چپ من که بیضه ها رو هم به درد شدید وادار کرده توسط احتمال بیماری روده تشخیص دادن و دارو های مترو ماکس و یکی دو قرص دیگر برای فرو نشاندن التهاب و ورم تجویز کردن ولی الان نگرانی من از احتمال پیرونی روی تنه الت هست چون اقای دکتر یه اسکار منحنی شکل که زیاد سفت هم نیست روی تنه التم تشکیل شده ایا احتمال دارد با وجود بیماری روده این اسکار یا هر چیز دیگر پیشرفت کند چون دکتر هم گفتن احتمال لیزر درمانی یا تزریق برات بعد یه ماه از مصرف دارو ها برات احتمال میدم الان سوال من اینه که مشکل من قابل درمان هست یا سرطان روده یا مشکل خاصی دارم ایا پیرونی قابل درمان و جراحی در حال حاضر هست تو رو خدا کامل توضیح بدین تو رو قران به مرز دیوونگی رسیدم ...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      شما در مورد چیزهایی سوال می کنید که هیچکدام هنوز تشخیص داده نشده و فقط تصورات خودتان است لذا بهتره تحت نظر همان همکار محترم ارولوگ پیگیر مشکل تان باشید و خیلی خیال پردازی و بیماری های مختلف را به خودتان نسبت ندهید
  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    اول بابت جواب دادن سوالات ازت ممنونیم انشاالله خدا خیرت بده که وقت گران بهاتون صرف مردم میکنید
    سوال
    من 30 سال هستم تا حالا خودارضایی نکردم چند مدت عقد کردم بهمش زدم.بعد از 6ماه که گذشت الان بیضی ها یا بهتر بگم یه حالتی بهم دست میده که فشار میده .وقتی خودارضایی میکنم واسه 4روز خوبم.بعدش دوباره سراغ میاد.حالا بنظرتون واسم مشکل پیش نمیاد؟
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      مشکل که پیش نمیاد ولی بهتره ازدواج کنید
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲۰ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام افای دکتر من 1 سوال از شما داشتم:
    1:اقای دکتر شما گفتید مدت ریکاوری شدن یک بیضه 3 ماه است اقای دکتر بعنی بعد این 3 ماه که بیضه ریکاوری شد دیگه بزرگ تر از این نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      خیر
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    دكتر من پسر هستم و ٢٥ سالمه
    از خيلي وقت پيش احساس ميكردم كه بيضه هام كوچيكه اما از رو ناآگاهي به پزشك مراجعه نكردم تا چند ماه پيش كه رفتم و دكتر منو معاينه كرد و گفت كه از حد طبيعيش خيلي كوچيكتره و ابراز تاسف كرد
    و گفت نميتوني به طور طبيعي بچه دار شي و از اين حرفا
    البته ضعيف بودنِ سكسم هم يه مشكل ديگمه مخصوصا از وقتي اون دكتر نا اميدم كرد ميل جنسيمم كاهش پيدا كرده
    ميخواستم ببينم عمل جراحي براي اين مشكل من وجود داره؟ يا اصلا راهي هست كه بتونم از اين مشكل خلاصي پيدا كنم؟!
    ممنون ميشم كمكم كنيد
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      ميخواستم ببينم عمل جراحي براي اين مشكل من وجود داره؟............................خیر
      يا اصلا راهي هست كه بتونم از اين مشكل خلاصي پيدا كنم؟!.......................بهتره ابتدا بررسی شوید لذا توصیه می کنم آزمایش اسپرم و هورمونی و نیز سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید
  • تصویر کاربر E. یکشنبه ۱۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، من نزدیک ۱۰ ساله خود ارضای دارم،الانم ۲۴ سالمه، هم مشکل زودارضا شدن دارم و هم طول وقطر آلتم خیلی کم هستش، خیلیم ب نزدیکی تمایل دارم ولی وقتی آلتمو میبینم روح و روانمو خراب میکنه انگیزم خراب میشه، دچار افسردگی بدی شدم. الانم در شرف ازدواج هستم با این مشکل بزرگی ک دارم،!!! عاجزانه خاهش میکنم کمکم کنید، هم از لحاض جنسی خوب بشم هم از نظر روح وروانی. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      همه این ها از عوراض خودارضایی است و با ترک آن بتدریج بهبودی حاصل خواهد شد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر