همه چیز درباره سنگ های ادراری (1)

در این مقاله مطالعه می کنید:

سنگ های ادراری بر اساس اندازه، علت، ترکیبات و محل قرار گیری دسته بندی می شوند. بیماران با سنگ های ادراری معمولا با درد پهلو، تهوع، و گاهی اوقات تب مراجعه می کنند، اما ممکن است این بیماری بی علامت نیز باشد. در ادامه مطلب، کالیس کلیه را توضیح خواهیم داد.

طبقه بندی سنگ های ادراری

سنگ های ادراری بر اساس اندازه سنگ، محل، ویژگی سنگ در عکس های رادیوگرافی، علت تشکیل سنگ، ترکیبات تشکیل دهنده سنگ و خطر عود سنگ طبقه بندی می شوند.

1) اندازه سنگ

اندازه سنگ معمولا بر اساس یک یا دو بعد سنگ بیان می شود، و به صورت تا 5 میلی متر، 5 تا 10، 10 تا 20، و بزرگ تر از 20 میلی متر در بزرگترین قطر سنگ طبقه بندی می شوند.

2) محل سنگ

سنگ ها را براساس محل آناتومیکی آن می توان تقسیم کرد: به صورت بخش (کالیس) فوقانی، میانی، یا تحتانی کلیه; لگنچه کلیه; بخش فوقانی، میانی یا تحتانی حالب; و مثانه.

3) ویژگی سنگ در عکس رادیولوژی

سنگ ها را می توان بر اساس ویژگی که در عکس ساده رادیولوژی (KUB) دارند طبقه بندی کرد. سنگ هایی که در KUB به خوبی دیده می شوند، سنگ هایی که به سختی در KUB دیده می شوند و سنگ هایی که در KUB دیده نمی شوند.

4) علت تشکیل سنگ

سنگ ها را می توان بر اساس علت تشکیل دهنده سنگ طبقه بندی کرد: عفونت ها، علل غیر عفونی ( سنگ های عفونی و سنگ های غیر عفونی); نقص های ژنتیکی; یا سنگ های ادراری ناشی از مصرف داروها.

سنگ های ادراری غیر عفونی:

  • سنگ های اگزالات کلسیم
  • سنگ های فسفات کلسیم (شامل بروشیت و کربنات اپاتیت)
  • سنگ های اسید اوریکی

سنگ های ادراری عفونی:

  • سنگ های فسفات آمونیوم منیزیوم
  • آپاتیت کربنات
  • اورات آمونیوم

سنگ های ادراری با علل ژنتیکی:

  • سنگ های سیستین
  • سنگ های گزانتین
  • 2،8 دی هیدروکسی آدنین
 

سنگ مثانه

5) ترکیبات تشکیل دهنده سنگ

جنبه های متابولیک در تشکیل سنگ مهم هستند، لذا ارزیابی متابولیک برای رد هرگونه اختلالی مهم است. آزمایشات مربوط به تشخیص اختلالات متابولیکی پایه تشخیص و تصمیم گیری برای درمان مناسب بعدی است. سنگ ها اغلب از ترکیبی از مواد مختلف تشکیل می شوند، و لی مهم ترین ماده آن است که بزرگ ترین بخش سنگ را تشکیل می دهند.

6) افرادی که در معرض سنگ سازی هستند

افرادی که یک بار به سنگ کلیه مبتلا شده اند حدود 50 درصد احتمال دارد تا در طول عمر دچار عود سنگ شوند. در 10 درصد افراد احتمال عود سنگ بالاست. احتمال کم یا زیاد بودن عود سنگ براساس نوع سنگ و شدت بیماری تعیین می گردد.

فاکتورهای عمومی:

  • بروز زود هنگام سنگ (بویژه بچه ها و نوجوانان)
  • سابقه خانوادگی تشکیل سنگ
  • سنگ های حاوی بروشیت (فسفات هیدروژن کلسیم)
  • سنگ های حاوی اسید اوریک و اورات
  • سنگ های عفونی
  • افراد تک کلیه (تک کلیه بودن به خودی خود خطر تشکیل سنگ را افزایش نمی دهد، اما پیشگیری از سنگ در این افراد اهمیت بیشتری دارد

بیماری هایی که با تشکیل سنگ همراه است:

  • پرکاری غده پاراتیروئید (هایپرپارا تیروئیدیسم)
  • رسوب منتشر کلسیم در بافت کلیوی (نفروکلسینوزیس)
  • بیماری های دستگاه گوارش ( مثل بایپس ژژونو- ایلئال)، برداشتن بخشی از روده، بیماری کرون، سوء جذب
  • سارکوئیدوزیس

سنگ های با منشاء ژنتیکی:

  • سیستینوری (دفع سیستین در ادرار)
  • هیپراگزالوری اولیه (افزایش دفع بیش از حد طبیعی اگزالت تسط ادرار)
  • اسیدوز توبولار کلیوی (نوع 1)
  • 2،8 دی هیدروکسی آدنین
  • گزانتونوری (دفع گزانتین توسط ادرار)
  • سندروم لش – نیهان
  • سیستیک فیبروزیس

اختلالات آناتومیکی که با سنگ سازی همراه می شوند:

  • کلیه اسفنجی مدولاری ( اتساع لوله های کلیوی)
  • انسداد محل اتصال حالب به لگنچه
  • دیورتیکول کالیس، کیست کالیس
  • تنگی حالب
  • برگشت ادرار از مثانه به کلیه
  • کلیه های نعل اسبی
  • یورتروسل ( گشادی محل اتصال حالب به مثانه)
 

سنگ ادراری

تشخیص سنگ های ادراری

تصویربرداری تشخیصی

بیماران با سنگ های ادراری معمولا با درد پهلو، تهوع، و گاهی اوقات تب مراجعه می کنند، اما همچنین ممکن است بدون علامت باشند.ارزیابی دقیق شامل گرفتن شرح حال دقیق و معاینه می باشد. تشخیص بالینی باید با تصویربرداری مناسب تائید شود. سونوگرافی اولین اقدام تشخیصی است که توصیه می شود. این روش بی خطر ( فقدان خطر اشعه)، کم هزینه و قابل تکرار است. سونوگرافی می تواند سنگ های کالیس (حجره های کلیه)، لگنچه کلیه و همچنین محل اتصال حالب به لگنچه و محل اتصال حالب به مثانه را نشان داده و اتساع مجاری ادراری ناشی از انسداد بوجود آمده توسط سنگ را مشخص می کند. حساسیت و در واقع توانایی سونوگرافی برای تشخیص سنگ بر اساس اندازه و محل سنگ متفاوت بوده و در کل حدود 78 درصد است.

عکس ساده شکم (KUB) حساسیت و توانایی 44 تا 77 درصد در تشخیص سنگ ادراری دارد. سی تی اسکن بدون ماده رنگی (بدون کنتراست) روش تصویربرداری استاندارد برای تشخیص درد حاد پهلو می باشد و مدت هاست که جایگزین عکس رنگی سیستم ادراری (IVP) شده است.

کالیس کلیه

آیا می دانید کالیس کلیه چیست و چه کاری انجام می دهد؟ در ابتدا باید گفت که کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل بوده که بصورت عمودی در دو طرف ستون مهره ها در پشت شکم و زیر عضله دیافراگم قرار گرفته اند.  کلیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است.

الف) بافت کلیه که مسئول تصفیه خون می باشد بطوریکه خون با عبور از آن پالایش و مواد زائد همراه با بخشی از آب بدن از آن گرفته شده و بدین طریق ادرار تشکیل می شود. البته بافت کلیه کارکردهای دیگری هم دارد که موضوع بحث الان ما نیست مثل تنظیم فشار خون، ساخت ویتامین دی و …. .

ب) سیستم جمع کننده ادرار: این سیستم از حجره های کوچکی تشکیل شده است  که به هم پیوسته و حجره های بزرگتری را تشکیل می دهند و در نهایت حجره های بزرگتر نیز یکی شده و لگنچه کلیه یا همان پلویس را بوجود می آورند. به این حجره ها اصطلاحا “کالیس” گفته می شود. کالیس های کلیه به سه بخش تقسیم می شوند:

حالب لوله ای است که ادرار جمع شده در لگنچه کلیه را به سمت مثانه هدایت می کند. لذا حالب به محاذات (هم تراز) لگنچه، و لگنچه نیز هم به محاذات (هم تراز و هم سطح) کالیس های میانی قرار دارد. به همین دلیل سنگ هایی که در کالیس های فوقانی یا میانی قرار دارند بدنبال ورزش یا انجام سنگ شکنی برون اندامی یا ESWL، احتمال بیشتری برای حرکت کردن  و دفع دارند تا سنگ های کالیس تحتانی. کالیس های تحتانی پایین تر از سطح لگنچه قرار دارند لذا  بدلیل نیروی جاذبه شانس حرکت مسیر رو به بالای سنگ و رفتن به سمت لگنچه و خروج از کلیه خیلی کم می باشد. از همین رو، سنگ های کالیس تحتانی کمتر به درمان سنگ شکنی برون اندامی یا ESWL‌ پاسخ می دهند و روش درمانی RIRS یا PCNL براساس شرایط مناسب تر است.

البته در سنگ های کالیس تحتانی اگر سایز سنگ بزرگ نباشد و باعث درد، انسداد در مسیر خروج ادرار و یا عفونت نشده باشد می توان با سونوگرافی دوره ای هر 6  تا 12 ماه فقط تحت نظر داشت و اقدام درمانی خاصی انجام نداد. البته برای پیشگیری از بزرگتر شدن سنگ بایستی مایعات بویژه آب بیشتر نوشید (حداقل 12 لیوان در روز)، تحرک و فعالیت داشت، رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرد، آزمایشات مرتبط با ارزیابی علت تشکیل سنگ انجام داد و در نهایت در صورت صلاحدید پزشک دارو استفاده کرد.

کالیس کلیه

میکرولیتیازیس کلیه چیست؟

به شن ریزه های کوچکتر از 3 میلی متر که در کالیس ها یا لگنچه کلیه توسط سونوگرافی شناسایی می شوند میکرولیتیازیس می گویند. این شن ریزه ها بخودی خود خطری برای کلیه ها ندارند ولی می توانند در آینده بزرگتر شده و مشکل ساز شوند لذا اقدامات پیشگیری کننده را بایستی مد نظر داشت که عبارتند از:

  • مصرف زیاد مایعات بویژه آب (حداقل 12 لیوان در روز)
  • تحرک و فعالیت بویژه ورزش های هوازی
  • رژیم غذایی مناسبی
  • پیگیری سالانه با سونوگرافی
  • انجام آزمایشات مرتبط با ارزیابی علت تشکیل سنگ

در ادامه با مقاله ای در رابطه با درمان سنگ های ادراری همراه باشید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (112 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 19559 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر الان مدتی است که مدام در طرف کلیه ها احساس درد دارم چند بار هم ازمایش دادم هم خون و هم سونو گرافی گفتن چیزی نیست . فقط یه بار گفتن کمی شن هست که با آب برطرف میشه. الان چند مدته که بیشتر سمت چپم در بین دنده ها و زیر یعنی ناحیه کلیه احساس داغی و درد دارم که بعضی مواقع نمی توانم از جا بلند شم و همش حالت بی حالی دارم. ضمنا بعد از ادار و بلند شدن دوباره چند قطره خارج میشه.جناب دکتر حالت بی حلی و کسلی خیلی منو اذیت می کنه.آقای دکتر خیلی می ترسم لطفا راهنمایی کنیدو بفرمایید چه ازمایشاتی باید انجام دهم تا معلوم بشه مشکل چیه- لطفا کمک کنید. به پیوست اخرین ازمایشات هم فرستادم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر sara پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2638 مشاهده پرسش
    با سلام.
    آقای دکتر باردار هستم و در کشت ادرار باکتری به نیتروفورانتوئین حساس است و به علت بازگشت باکتری باید هر روز مصرف کنم ایا در بارداری این قرص ایمن است.اقای دکتر چگونه این عفونت را برای همیشه درمان کنم. آزمایش ادرار پیوست شد.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نیتروفورانتویین تقریبا کم ضرر هست البته اواخر بارداری نبایستی خورده شود
      برای بررسی علت عفونت راجعه نیاز به بررسی بیشتر بعد از عمل دارید مثل عکس رنگی و‌سیستوسکپی
    2. تصویر کاربر sara شنبه ۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون از پاسختون.آقای دکتر تستVCUG .سونوگرافی . سیستوسکوپی و نوار مثانه انجام دادم خدا را شکر همه ی تست ها نرمال بود. ایا امکان دارد این تست به مجاری اسیب وارد کرده باشد و به تنگی مبتلا شده باشم. چون خیلی درد و سوزش داشتم و به زور داخل کردن و روز بعد هم مبتلا به عفونت شدم بعد از تست ۳ بار در ۵ ماه مبتلا شدم با وجود مصرف انتی بیوتیک پروفیلاکسی . البته در ۵ سال هر ۴ماه عفونت میگرفتم و در ۱سال اخیر هر دو هفته یا هر ماه عفونت دارم مقداری ادرار در مثانه باقی میماند گفتند طبیعی است در اخر ادرار باید زور بزنم تا کم کم باقیمانده ادرار تخلیه شود.اقای دکتر من از این عفونت های شدید خسته شدم همیشه با درد و سوزش و خون ریزی است. لطفا یک انتی بیوتیک قوی برای از بین بردن باکتری معرفی کنید.این باکتری ها مرتب تکرار میشوند.
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      چه آنتی بیوتیک هایی استفاده کرده اید؟
      و آیا امور عفونت ها بعد از رابطه جنسی رخ میده؟
    4. تصویر کاربر sara یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.
      در ۵ سال قبل هر ۴ ماه عفونت عود میکرد و به مدت ۵ روز و گاهی اوقات ۱۰ روز سیپروفلوکساسین ۵۰۰ روزی ۲ عدد تجویز میکردند و عفونت بر طرف میشد.در ۱سال گذشته بعد از کشت ادرار باکتری به سیپرو مقاوم شده بود و از نیتروفورانتوئین ۱۰۰ روزی ۲ عدد به مدت ۷ روز استفاده کردم ۲ هفته بعد از قطع انتی بیوتیک باز هم در کشت باکتری بود و این بار اموکسی سیلین ۵۰۰ روزی ۳ عدد به مدت ۱۵ روز استفاده کردم.بعد از دو هفته عفونت شدید کردم و در بیمارستان روزی ۱گرم سفتریاکسون به مدت ۶ روز تزریق کردم.و بعد به مدت ۱۴ روز نیتروفورانتوئین ۱۰۰ روزی ۲ عدد بعد از نوار مثانه عفونت کردم و به مدت ۳ روز پودر فسفومایسین استفاده کردم و ۳ماه نیتروفورانتوئین ۱۰۰ روزی ۱ عدد تجویز کردند.۶ هفته بعد در حین استفاده ادرار کدر شد و سوزش داشتم روزی ۳ تا نیتروفورانتوئین به مدت ۲ هفته استفاده کردم و بعد انتی بیوتیک را قطع کردم در ۱ماه مشکل نداشتم فقط اخر ادرار را باید زور میزدم تا دفع شود بعد از یک ماه دچار سوزش شدم در کشت ادرار باکتری برگشته بود ۱ هفته نیتروفورانتوئین ۱۰۰ روزی ۲ عدد استفاده کردم اما هنوز باکتری هست و من انتی بیوتیک را قطع کردم.
      آیا امور عفونت ها بعد از رابطه جنسی رخ میده؟ نه اقای دکتر زمانی هم که ارتباط جنسی ندارم باکتری برمیگردد.
      همیشه نوع باکتری همین ۲ گونه است که در ازمایشات ارسال کردم.
      اقای دکتر ایا امکان دارد به مجاری ادرار اسیب وارد شده باشه و تنگی ایجاد شده باشد.در زمانی که عفونت ندارم تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار ندارم فقط برای تخلیه در اخر ادرار باید چند مرتبه زور بزنم تا کم کم تخلیه شود و اگر در مجاری ادرار باقی بماند احساس سوزش دارم این علایم تنگی مجرا است ؟
      آقای دکتر دلیل این عفونت های مکرر من چیست واقعا خسته شدم این همه ازمایش و دارو خیلی از این وضعیت ناراحتم.
      لطفا کمکم کنید برای همیشه درمان بشوم.
      متشکرم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    6. تصویر کاربر sara دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.
      آقای دکتر من در طول زندگی هیچ موقعه عفونت نداشتم و ۵ سال است که این مشکل ایجاد شده.در خانواده ام فقط من به عفونت مثانه مبتلا میشوم اگر این موضوع ارثی بود چرا ۵ سال است ایجاد شده و قبلا نبوده است و این که فقط من مبتلا میشوم.
      سی تی اسکن از کلیه تا مثانه بدون تزریق و سونو گرافی کلیه و مثانه هم انجام دادم خدا را شکر سنگ نداشتم.
      در حال حاضر با این شرایط چگونه باید درمان شوم ؟
      چرا زمانی که روی انتی بیوتیک پروفیلاکسی بودم باز هم عفونت گرفتم؟
      من قبلا کولونوسکوپی انجام دادم ایا امکان اسیب به روده و مثانه در این تست وجود دارد؟
      و یا اینکه بین مثانه و روده فیستول ایجاد شده باشد؟
      ایا دارویی وجود دارد که مجاری ادراری و مثانه را در برابر باکتری ها مقاوم کند و یا انتی بیوتیکی که برای همیشه این باکتری را از بین ببرد؟
      بعد از عفونت شدید؛ مثانه ام نمیتواند اخر ادرار را تخلیه کند و باید زور بزنم قبلا در تخلیه ادرار مشکل نداشتم برای این بیماری درمان وجود دارد؟
      لطفا راهنمایی بفرمایید.
      متشکرم
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    سونوگرافی من نوشته در کانون های اکوژن هر دو کلیه به نفع سنگریزه به طور انبوه و پراکنده مشاهده میشود برای من روزه مشکلی داره؟ و اینکه من این مشکل رو از بچگی دارم یهنی هجده سال میشه لازمه به دکتر کلیه مراجعه کنم؟ ممنون میشم ازتون راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      منعی برای روزه‌گرفتن نیست
      مایعات بین افطار و سحر بیشتر بنوشید
      اگر ۱۸ ساله اینگونه هستید نیازی به مراجعه به پزشک نیست
    2. تصویر کاربر مهسا جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اون موقع که بچه بودم کلیه درد داشتم و سونوگرافی ازم گرفتن گفتن کلیه هام شن دارن اما مثل الان نگفتن چ ضخامتی الان تو سونو گرافیم نوشته ضخامت دو یا سه میلیمتری کانون هدی اکوژن سنگریزه به طور انبوه مشاهده شده ،سمت چپم درد میگرفت فکر کردم کیست تخمدان دارم ولی دکتر سونو گفت از کلیه ی چپت هست پس به نظر شما نیازی ب دکتر رفتن ندارم؟ راه درمانم چیه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهراشمسي چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقاي دكترجباري. دركليه سمت چپ مادرمن
    كيستي به اندازه ٣٠ميلي متروجوددارد
    ميخواستم بدونم روزه گرفتن براشون ضررداره يانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      کیست کلیه در این میزان منعی برای روزه گرفتن ندارد و بیضرر هست
  • تصویر کاربر الهه جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام

    من دختری ۲۷ ساله هستم و مدت زیادی است (شاید حدود ۱۴ سال) است که اکثر اوقات، سوزش در ناحیه پهلوی چپ به سمت ستون فقرات دارم. تا دوران راهنمایی عادت بدی داشتم و آن اینکه دیر به دیر ادرار خود را تخلیه میکردم. اولین بار که این درد شروع شد، بسیار شدید بود. به چندین متخصص مراجعه کردم. آزمایش ادرار و سونوگرافی انجام دادم و چیزی نشان نداد. آخرین متخصص گفت تو مشکل روانی داری و تلقین میکنی که پهلویت درد میکند. اگر واقعا مشکلی داشتی در طول این چند سال بروز میکرد. گفت بهش فکر نکن. همواره سعی میکنم با مصرف مایعات زیاد و تخلیه زود به زود درد را کاهش دهم. اما واقعا نگران هستم. به نظر شما می تواند عفونت کلیه به علت برگشت ادرار به کلیه باشد؟ البته من علائم عفونت، مثل تب یا سوزش هنگام دفع ادرار ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      با توجه به توضیحاتی که دادید به نظر من هم مشل کلیوی ندارید و هر درد و سوزشی در ناحیه پهلو الزاما منشا کلیوی ندارند و می تواند منشا آن از عصب ها و عضلات آن ناحیه باشد.
      با اینحال برای بررسی برگشت ادراری بایستی عکس رنگی بنام سیستوگرافی انجام دهید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر