همه چیز درباره سنگ های ادراری (2)

در این مقاله مطالعه می کنید:

تسکین درد در بیماران با سنگ های ادراری اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای این منظور استفاده می شود.

درمان بیماران با درد ناشی از سنگ های ادراری به شرح زیر است:

درد کلیه (Renal Colic)

1) تسکین درد ناشی از سنگ های ادراری

تسکین درد اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در تسکین درد حاد سنگ کلیه مؤثر بوده  و اثربخشی آن در تسکین درد بهتر از مخدرها می باشد. بیمارانی که (NSAIDs) مصرف می کنند در کوتاه مدت کمتر به مسکن بیش تر نیاز پیدا می کنند. از داروهای (NSAIDs) می توان به دیکلوفناک، ایندومتاسین، ایبوپروفن، پیروکسیکام اشاره کرد.

مخدرها به ویژه پتیدیندر مقایسه با داروهای (NSAIDs) با میزان بالایی از بروز تهوع همراه بوده نیاز به مسکن بعدی در آن ها بیشتر است لذا در صورت استفاده از پتیدین بهتر است از پتیدین استفاده نکرد.

2) پیشگیری از بروز مجدد درد ناشی از سنگ های ادراری

اولین قدم مراجعه به متخصص ارولوژیست است. اکثر سنگ های حالب خودبخود دفع می شوند. برای بیماران با سنگ حالب که انتظار می رود سنگ خودبه خود دفع شود، قرص یا شیاف (NSAIDs) ( مثلا دیکلوفناک سدیم 100 تا 150 میلی گرم در روز به مدت 3 تا 10 روز) می تواند التهاب و خطر عود درد را کاهش دهد.  اگرچه دیکلوفناک در بیمارانی که به کاهش عملکرد کلیه مبتلا هستند می تواند کارکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد ولی در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تاثیر سویی ندارد. خط دوم درمان مخدرهایی مثل مورفین، پنتازوسین و ترامادول می باشد. خط سوم درمان داروهای ضد اسپاسم هست که می توان به صورت تزریقی تجویز نمود.

در صورت عدم تسکین درد با مسکن ها، درناژ با استنت گذاری حالب یا درناژ از کلیه، یا برداشتن سنگ قدم بعدی می باشد که این کار توسط یک متخصص ارولوژیست انجام می شود.

3) درمان عفونت در کلیه ای که توسط سنگ مسدود شده است

بروز عفونت در کلیه ای که به هر دلیلی از جمله سنگ مسدود شده است یک اورژانس می باشد. رفع اورژانسی انسداد برای پیشگیری از عفونت در کلیه ای که به دنبال سنگ دچار هیدرونفروز و تورم کلیه شده است (یک طرفه یا دو طرفه) ضروری می باشد.

#رفع انسداد

در حال حاضر دو روش برای رفع انسداد ناشی از سنگ های ادراری وجود دارد:

  • اول قرار دادن کاتتر در حال(مجرای ادراری که کلیه را به مثانه متصل می کند)
  • دوم قرار دادن کاتتر از طریق پوست به داخل کلیه

بعد از رفع اورژانسی انسداد در کلیه عفونی، بایستی نمونه ادرار را برای آزمایش و کشت ارسال و آنتی بیوتیک مناسب برای بیمار شروع گردد.

سنگ کلیه

رهایی از سنگ های ادراری

#دفع خودبخوی سنگ های ادراری

در یک متاآنالیز بر روی 328 بیمار با سنگ های کمتر از 10 میلی متر احتمال دفع خودبخودی سنگ براساس جدول زیر به دست آمده است.

سایز سنگ

احتمال دفع سنگ/ مدت زمان احتمال دفع سنگ

کوچک تر از 5 میلی متر

68%

بزرگ تر از 5 میلی متر

47%

کوچکتر از 2 میلی متر

31 روز

بین 2 تا 4 میلی متر

40 روز

بزرگ تر از 4 تا 6 میلی متر

39 روز

95 درصد سنگ های ادراری تا 4 میلی متر ظرف 40 روز دفع می شوند.

توصیه می شود در بیمارانی که اخیرا دچار سنگ حالب کوچک تر از 10 میلی متر شده اند در صورتی که درمان و برداشتن سنگ با سنگ شکن در بیمار به تشخیص ارولوژیست الزامی نباشد، تحت نظر گرفتن با ارزیابی دوره ای می تواند یک روش مطلوب باشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (45 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید.

    آیا با برداشتن کامل مثانه، راهی برای تخلیه ادرار وجود داره که سوند وصل نباشه؟

    آیا اگر سوند وصل نباشه، از مقعد ادرار دفع میشه؟

    آیااگر ازمقعد دفع ادرار صورت بگیره، بیمار مدام اسهال میشه؟

    شما چه راهی پیشنهاد میکنید؟ البته پدر بنده ازطرف دکترمحسن امجدی به شما ارجاع داده شده و قرار هست که آزمایشاتی که دکتر امجدی فرمودن کامل کنن و برسن خدمتتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      آیا با برداشتن کامل مثانه، راهی برای تخلیه ادرار وجود داره که سوند وصل نباشه؟..........................بستگی به شرایط حین و بعد از عمل دارد در برخی موارد نیاز هست و در برخی موارد خیر
      آیا اگر سوند وصل نباشه، از مقعد ادرار دفع میشه؟.............................خیر
      آیااگر ازمقعد دفع ادرار صورت بگیره، بیمار مدام اسهال میشه؟................................خیر
      شما چه راهی پیشنهاد میکنید؟......................معمولا حین عمل تصمصم نهایی گرفته می شود و با توجه به شرایط جسمانی و عمومی بیمار
  • تصویر کاربر سعيد شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ١٨ سال دارم تازه متوجه شدم فقط يك عدد تخم در بيضا من وجود دارد
    با عكسي كه از بدنم گرفته شده يكي مانده اونجا
    ميخام بدونم با اين يكي مشكلي در اينده نخاهم داشت؟
    يا اصلا ميشه اون يكي هم برگرده سره جاش؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      از نظر باروری اگر یک بیضه سالم داشته باشید مشکلی نخواهید داشت ولی جای بیضه ای که نیست را بایستی مشخص و در صورت امکان آن را پایین آورد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام.پسر 6ساله ام از امروز صبح پس از ادرار دو سه قطره خون میاد .البته از دیروز تب داره که بخاطره عفونت گلوشه و بهش امروز 8سیسی ازیترومایسین200 بهش دادم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اگر ادامه داشت بهتر است هم آزمایش ادرار بدهند و هم اینکه سونوگرافی از کلیه ها و مثانه
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      عفونت های ویرال گاه با التهاب و یا عفونت مثانه همراه هستند لذا در صورت تداوم نیاز به پیگیری و بررسی بیتشری دارند فعلا مایعات بیشتر مصرف کنند بویزه آب
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر متشکرم که پاسخ دادید.ایا احتمال داره بخاطره عوارض داروی ازیترومایسین باشه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      بعید هست به خاطر اریترومایسین باشد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    1-مقدار ادرار دفعی در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) که می تواند ادرار خود را کنترل کند ، به طور متوسط در شبانه روز چقدر است؟
    2-مقدار ادرار دفعی به صورت بی اختیار در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) که بی اختیاری ادرار دارد در شبانه روز چقدر است؟
    3-مقدار ادرار دفعی در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) و بی اختیاری ادرار روی هم به طور متوسط در شبانه روز جقدر است؟
    4-تعداد دفعات دفع ادرار در 24 ساعت در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) که بی اختیاری ندارد به طور متوسط چند تکرار است؟
    5-تعداد دفعات رخ دادن بی اختیاری ادراری در هر 24 ساعت در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای بی اختیاری ادرار در شبانه روز چند تکرار است؟
    6-تعداد دفعات رخ دادن بی اختیاری ادراری در طول خواب و در طی شب در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای بی اختیاری ادرار چند تکرار است؟
    7-مقدار مصرف مایعات بهتر است در طول 24 ساعت در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) و بی اختیاری ادرار چقدر باشد؟
    ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      1-مقدار ادرار دفعی در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) که می تواند ادرار خود را کنترل کند ، به طور متوسط در شبانه روز چقدر است؟ ......................یک سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در ساعت مثلا در یک فرد ۶۰ کیلو گرمی میشه حدودا 1440 سی سی
      2-مقدار ادرار دفعی به صورت بی اختیار در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) که بی اختیاری ادرار دارد در شبانه روز چقدر است؟......................مقدار ادرار ربطی به مثانه و بی اختیاری ادرار ندارد
      3-مقدار ادرار دفعی در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) و بی اختیاری ادرار روی هم به طور متوسط در شبانه روز جقدر است؟......................مقدار ادرار ربطی به مثانه و بی اختیاری ادرار ندارد
      4-تعداد دفعات دفع ادرار در 24 ساعت در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) که بی اختیاری ندارد به طور متوسط چند تکرار است؟...........................به شدت بیش فعالی مثانه بستگی دارد و عدد ثابت و قابل پیش بینی نیست
      5-تعداد دفعات رخ دادن بی اختیاری ادراری در هر 24 ساعت در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای بی اختیاری ادرار در شبانه روز چند تکرار است؟...........................به شدت بیش فعالی مثانه و بی اختیاری ادرار بستگی دارد و عدد ثابت و قابل پیش بینی نیست
      6-تعداد دفعات رخ دادن بی اختیاری ادراری در طول خواب و در طی شب در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای بی اختیاری ادرار چند تکرار است؟...........................به شدت بیش فعالی مثانه و بی اختیاری ادرار بستگی دارد و عدد ثابت و قابل پیش بینی نیست
      7-مقدار مصرف مایعات بهتر است در طول 24 ساعت در یک فرد 60الی 70 ساله ی دارای مثانه ی بیش فعال(تکررادراری) و بی اختیاری ادرار چقدر باشد؟...........................به شدت بیش فعالی مثانه و بی اختیاری ادرار بستگی دارد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام 52ساله هستم مشکل دفع ادرار دارم و موقعی هم که مثانه ام پر است گاها حس تخلیه ندارم ولی با زیاد شدن فشار مقدار کمی دفع میشود در حال حاضر به کمک سوند نلاتون ادرارم را تخلیه میکنم. سال 95 بخاطر همین مشکل بنا به تشخیص پزشک عمل تنگی مجرا انجام داده ام ولی افاقه نکرد در حال حاضر پزشک دیگری عمل سیستوسکوپی و یورودینامیک انجام داده و تشخیص کار گذاشتن پمپ در مثانه داده است. لطفا مرا راهنمایی کنید.با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سوال اينجاست كه چرا اينگونه شده ايد؟
      ديابت؟ جراحي يا اختلال ديسك كمر و ....؟
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر