درمان نعوظ با پروتز آلت تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

کاشت پروتز آلت تناسلی (penile prosthesis) به روش جراحی در درمان ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ به کار می رود و در بیمارانی درنظر گرفته می شود که به درمان های دارویی پاسخ نداده اند یا در افرادی که ترجیح می دهند تا برای برطرف کردن مشکل خود یک راه حل دائمی را انتخاب می کنند.

در حال حاضر دو نوع ایمپلنت آلت وجود دارد:

1) پروتزهای قابل باد کردن (inflatable) که در فرم های دوتکه و سه تکه وجود دارد.

پروتز آلت

2) پروتزهای قابل انعطاف

پروتز آلت

اکثر بیماران، پروتزهای قابل بادکردن سه تکه ای three-piece را ترجیح می دهند چرا که این نوع پروتز بیشتر می تواند نعوظ طبیعی را ایجاد کند. ولی پروتزهای دو تکه ای و پروتزهای انعطاف پذیر هم می توانند نعوظ قابل قبولی را ایجاد کنند.

مطالعات نشان دادند که میزان رضایت مندی در کاشت پروتز آلت در مقایسه با دیگر روش های درمان ناتوانی جنسی بالا می باشد (92 تا 100 درصد رضایت مندی در بیمار و 91 تا 95 درصد رضایت مندی در شریک جنسی بیمار).

در مطالعه دیگری دیده شده که میزان نعوظ، انزال، ارگاسم (اوج لذت جنسی)، و رضایت مندی کلی جنسی بیمار یکسال بعد از کاشت پروتز به طور قابل توجهی بالاتر بوده است.

دو عارضه اصلی کاشت پروتز آلت عبارتست از بروز نقص مکانیکی در پروتز که منجر به اختلال در عملکرد آن می شود و دیگری بروز عفونت که می تواند منجر به خارج کردن پروتز از آلت شود.

به طور کلی کاشت پروتز یک راه حل جذاب و موثر در افرادی است که به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند. شواهد علمی کافی وجود دارد که به دلیل اثربخشی، ایمنی و رضایتمندی بالا،این روش درمانی را به افرادی که به درمان های کمتر تهاجمی پاسخ نمی دهند توصیه می کند.

پروتز آلت تناسلی

اگر چه در درمان اختلال نعوظ، بهتر آنست که شریک جنسی بیمار هم شرکت کند اما این امر همیشه امکان پذیر نیست. زمانی که تصمیم به کاشت پروتز آلت گرفته می شود مهم است که بیمار را از دیگر درمان های موجود مثل دستگاه وکیوم، استفاده از پروستاگلاندین ها و تزریق اینتراکاورنوزال (تزریق به داخل آلت) و قرص هایی مثل سلدنافیل  تادالافیل و مزایا و معایب هرکدام آگاه باشد.

این بیماران یا به درمان های دارویی مثل سیلدنافیل جواب نداده اند یا کاندید مناسبی برای درمان های خوراکی نیستند. در افرادی که اختلال نعوظ آن ها موقعیتی است (یعنی در یک موقعیت خاص مشکل دارند و در دیگر مواقع نعوظ خوبی دارند)،افرادی که با همسر و شریک جنسی خود مشکل و اختلاف دارند، یا آنهایی که اختلال نعوظ آن ها بطور بالقوه برگشت پذیر هست نبایستی کاشت پروتز آلت انجام شود.

کاشت پروتز با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. شدت و مدت زمان درد بعد از عمل متفاوت بوده و غالبا نیاز به مصرف مسکن ها به مدت یک حداقل یک هفته می باشد.

بیمار باید بداند که پروتز آلت حالت شبیه نعوظ ایجاد می کند. در یک نوع از پروتزهای سه تکه ای هم طول و قطر آلت افزایش یافته و سفت می شود و اندازه آلت تناسلی مرد به اندازه ای نزدیک به نعوظ طبیعی می رسد اما در کل طول آلت کوتاه تر از حد نرمال حین نعوظ می باشد و سر آلت نیز دچار نعوظ نمی شود. اگر فردی می خواهد بداند که بعد از تعبیه پروتز طول نهایی آلت حین نعوظ چقدر می باشد بایستی بداند که میزان طولی که بعد از  کشیدن آلت در حالت شل ایجاد می شود می باشد.

خیلی از مردان با اختلال نعوظ دارای میل جنسی طبیعی بوده و اکثرا ارگاسم(اوج لذت جنسی) و انزال طبیعی دارند. اگر این افراد قبل از کاشت پروتز طبیعی باشند بعد از عمل هم طبیعی خواهند بود ولی اگر مختل باشند بعد از کاشت پروتز هم مختل خواهند بود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (102 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ميثم سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشيدخدمت اقاي دكتر
    ١-من جواني ٢٠ساله هستم كه الان حدودسه ونيم ساله كه عمل اركيوپكسي انجام دادم وخداروشكرخوب بود.الان بيضه سمت راستم روكه عمل كردم ي كم احساس ميكنم كوچكترشده نسبت بقبل.البته همون اول هم كوچيك بودنسبت به بيضه سمت چپ ودكترگفت عاديه ولي الان ي كم كوچيكترشده بنظرتون عاملش چيه وچيكاركنم؟
    ٢-طول الت من ١٢سانت است اونم بنظرم حس ميكنم درحالت خوابيدگي خيلي كوچكترازقبل ميشود دليل اين چي ميتونه باشه؟
    ٣-استفاده ازروغن خراطين خوبه؟واسه طول الت استفاده ميشه يا قطر الت؟اگه خوبه بفرماييدكه چقدراستفاده كني جواب ميده
    ممنون از راهنماييتون.اجرتون باخدا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بنظرتون عاملش چيه وچيكاركنم؟..............................عاملش نامشخص هست ضمن اینکه برای بررسی سایز ملاک معاینه دوره ای توسط پزشک معالج یا سونوگرافی دوره ای است و نه نظر خودتان. ضمن اینکه بعد از عمل تا مدتی ورم وجود دارد که که با از بین رفتن ورم باعث می شود که سایز واقعی بیضه خودنمایی کندو در نهایت نمی توان کرد و کوچکی بیضه نزل نکرده در کل امری طبیعی و قابل پیش بینی است.
      ٢-طول الت من ١٢سانت است اونم بنظرم حس ميكنم درحالت خوابيدگي خيلي كوچكترازقبل ميشود دليل اين چي ميتونه باشه؟..............................سایز آلت در حالت شل به شرایط دمایی و حالات روانی فرد بستگی دارد در هوای گرم و وقتی که فرد ریلکس هست آلت شل می شود و بزرگتر به نظر می رسد و در هوای سرد و یا وقتی فرد ریلکس نیست و دچار استرس و حالاتی مشابه هست یا کمی عصبی است آلت منقبض و جمع می شود و کوتاه تر به نظر می رسد. در افراد حساس و استرسی این حالت همیشگی است.
      ٣-استفاده ازروغن خراطين خوبه؟واسه طول الت استفاده ميشه يا قطر الت؟اگه خوبه بفرماييدكه چقدراستفاده كني جواب ميده.................................هیچ تاثیری ندارد سایز آلت شما نرمال است
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر

    من 24 سال سن دارم و اندازه بیضه من بسیار کوچک است . از لحاظ تعداد اسپرم هم در حد 2 تا 5 میلیون اسپرم دارم و واریکوسل گرید I هم دارم . رشد نوک سینه ام هم به نسبت بقیه پسرها کم است .

    آیا امکان دارد مقدار هورمون مردانه در من کم ترشح شده باشد یا می شود ؟
    آیا راهی برای بزرگ کردن بیضه و زیاد کردن اسپرم (به جز کلومفین) برای من وجود دارد ؟


    سایز پروستاتم بر اساس حجم : 16 سی سی

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      آیا امکان دارد مقدار هورمون مردانه در من کم ترشح شده باشد یا می شود ؟.........................برای پاسخ به این سوال بایستی آزمایش اسپرم نجام دهید
      آیا راهی برای بزرگ کردن بیضه و زیاد کردن اسپرم (به جز کلومفین) برای من وجود دارد ؟ ............................اگر کمبود هورمون وجود داشته باشد امکان افزایش تعداد اسپرم با تجویز هورمون هست
  • تصویر کاربر saman سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    پس باید چکار کرد ظمنا نگفتین با بیمه هزینه چند در میاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اطلاعی از هزینه با بیمه ندارم
  • تصویر کاربر بب یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 25سالمه . بنده دارای عدم نزول بیضه بودم ودر سن 12سالگی درد شدید داشتم مجبور شدم عمل کنم وبیضه سمت چپم را با جراحی برداشتم و به خاطر این موضوع از رابطه جنسی خجالت میکشم ایا میتوان بیضه ی مصنوعی داشت یا نه !ایا راهی برای زندگی دوباره هست !
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بله امکان کاشت بیضه مصنوعی هست
  • تصویر کاربر احمدنعیم یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    پیوند آلت تناسلی دیگری امکان پذیر است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      فعلا در مراحل تحقیقاتی هست و بصورت عموم و پذیرفته شده انجام نمی شود
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      First penis transplant patient's girlfriend is pregnant, doctor says

      By Michael Pearson and Debra Goldschmidt, CNN

      Updated 1346 GMT (2046 HKT) June 12, 2015
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      The man's first penis was amputated as a life-saving measure after severe complications arose from a circumcision performed as part of a coming-of-age ceremony.

      Merwe led a nine-hour operation in December to replace the penis at Tygerberg Hospital in Cape Town.

      It was only in March that doctors pronounced the surgery a success, saying the transplant had restored all of the man's "urinary and reproductive functions."

      They had expected his recovery to last two years.

      Doctors have not identified the 21-year-old man for ethical reasons.

      His was the second penis transplant attempted. The first one, in China, ended when the recipient suffered a severe psychological reaction and requested it be removed.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر