میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام . با تشکر از دکتر عزیز . راستش بعد از کلی جستجو در اینترنت بالاخره موفق شئم یه راههی پیدا کنم . واقعا از شما ممنونم . سوال من اینه که ایا قطر الت افزایش پیدا میکند با پروتز سه تیکه یا روشهای دیگری هم میباشد ؟ فقط به من بگید امکان عمل جراحی هست یا نه ؟ اگر باشه من حاظرم با هرشرایطی انجام بدم . اخه خیلی شرایط من سخته . ازتون خواهش میکنم جواب منو زود بدین دکتر واقعا زندگی من بی معنی شده . با تشکر از شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      پروتز آلت لرای درمان ناتوانی جنسی بکار می رود و تاثیری در افزایش قطر آلت ندارد. برای افزایش قطر آلت برخی افراد تزریق چربی یا ژل را انجام می دهند که البته من این کار را انجام نمی دهم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب.پسری21ساله هستم،باتوجه به عکسایی که از الت پرده دار دیدم فکر میکنم منم این مشکل دارم،میخواستم بدونم حتما نیاز به جراحی داره؟؟؟هزینش چقدر میشه؟؟/باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      آلت پرده دار فقط در مواردی که شدید باشد و مانع رابطه جنسی شود نیاز به جراحی دارد
  • تصویر کاربر فرانك شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد
    يك ماه پيش متوجه ٢ خال روي آلت خود شدم
    اما ديروز پس از اصلاح خال ها متورم شده و حالت جوش پيدا كردند اما پس از گذشت چند ساعت به حالت قبل برگشتند مي خواستم ببينم آيا زگيل هستند با توجه به اينكه رابطه جنسي نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      با توجه به شرح حالی که مرقوم فرمودید و اینکه سابقه رابطه جنسی نداشته اید به نظر من زگیل نیستند
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید میخواستم بدانم که آیا قرص های ویگرا روی اسپرم برای بارداری تاثیر میگذارد یا خیر با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      خیر تاثیری ندارد
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من ۳۳ سالمه و دوروزه که پس از اتمام ادرار دردو سوزش و خون تخلیه میشه البته بعد مدت زمان زیاد که ادرار میگنم رنگ ادرار کاملا قهوه ای و بوی بدی میدهد لخته های خونی کرمی شکل هم در ادرار دیده میشود.لطفا راهنمایی بفرمایید که این شرایط ایا نگران کننده است یا تنها عوارض عفونت میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      علل دیگری بجز عفونت هم می تواند اینحالات را ایجاد کند لذا بهتره برای بررسی بیشتر به ارولوزیست مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر