میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام و خدا قوت.
    میخواستم بپرسم چه دارویی برای کاهش تحریک و درمان خودارضایی موثره. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اجتناب از افکار و اعمال تحریک آمیز و سرگرم کردن خود با کار و مطالعه و تفریح و روی آوردن به عبادت راهی برای ترک خود ارضایی است. در صورت نیاز به روانپزشک مراجعه و دارو مصرف کنید.
  • تصویر کاربر حسين دوشنبه ۳۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام دكتر من اسپرمم صفر بوده ازمايش تيكه برداري از بيضه انجام دادم و داخل بيضه اسپرم ديده شد و گفتند از طريقisciميشه بچه دار شد .سوال اولم اينه من واريكوسل دارم ايا عمل واريكوسل رو انجام بدم احتمال داره طبيعي بچه دار شم!؟؟دوم اينكه من نامزد هستم و يك سال ديگه ميخوام از واج كنم و تا اون موقع اگه مجدد بخوان از بيضه اسپرم بردارن احتمال داره خداي نكرده اونجا هم اسپرم ديده نشه يا وقتي يه بار تيكه برداري كردن هر وقت انجام بدن بازم اسپرم موجود هست تو بيضه!!ممنون ميشم كمكم كنين
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بعیده با عمل واریکوسل بتوانید طبیعی بچه دار شوید ولی با اینحال بعضی ها عمل را توصیه می کنند. اینکه در آینده هم نتیجه تیکه برداری از بیضه همینطور خواهد بود به سایز بیضه ها و وضعیت هورمونی و نتیجه گزارش پاتولوژی تیکه برداری دارد شاید بهتر باشه برایتان اسپرم را فریز کرد . البته اگر علت نداشتن اسپرم انسداد باشد سال آینده هم جواب تیکه برداری مثبت خواهد بود
  • تصویر کاربر علی شنبه ۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 807 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من قبلا خود ارضايي میکردم الان چندوقتيه گذاشتمش کنار ولی با دیدن فیلم یا عکس سکسی خود ب خود ازم.مایع منی خارج ميشه چون کمرم سسته میخواستم ي راه حلی پیشنهاد بدین چون دارم ازدواج میکنم بخاطر همین میترسم ک در آینده رابطه ای برقرار کنم بیشتر از یک دقیقه طول نکشه لطفا با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      البته بعد از ازدواج بتدریج بهتر خواهید شد ولی داروهایی مثل فلوکستین هم کمک کننده است گرچه برای شرایط فعلی شما پیشنهاد نمی کنم و صبوری و گذشت زمان برای شما بهتر است
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      یعنی از چه موقعه میتونم ازش استفاده کنم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      بهتره چند ماه بعد از ازدواج اگر مشکل تان حل نشد استفاده کنید
    4. تصویر کاربر علی شنبه ۲۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ببخشید من واقعا از این موضوع ناراحتم ي طوری شده که داره نقطه ضعفمه نشون میده میخوام هرچه سریعتر حلش کنم آیا استفاده از این دارو الان برام مشکلی ایجاد میکنه که میگین استفاده نکنم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بالاخره هر دارویی عوارضی دارد و بهتر است بجا و به موقع استفاده شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر نوید جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. آقای دکتر من 18 سالمه.حدود 4 ماه پیش برای معاینه بیضه راستم پیش دکتر عمومی رفتم که عمل وازکتومی در درمانگاه انجام میداد. درست همان شب که این آقا من را معاینه کرد بیضه راستم به صورت افقی شد که بعد از چند روز دوباره به حالت عادی برگشت اما حدود هر یک ماه یکبار بیضه راستم افقی میشه و بعد از چند روز دوباره به حالت عادی برمیگردد .میخواستم بپرسم که مشکل من چیه؟وچرا فقط بیضه راستم این گونه میشه؟و آیا این طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      افقی شدن بیضه به دلیل تحریک پذیری انقباض عضلات طناب بیضه هست و معمولا مشکل ساز نیست مگر آنکه با درد شدید همراه باشد
    2. تصویر کاربر نوید پنجشنبه ۱۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      چرا از وقتی که پیش این دکتر رفتم این گونه شدم؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      علت خاصی به ذهنم نمی رسد و به نظرم ربطی به معاینه ندارد
    4. تصویر کاربر نوید جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      موفق باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امنه پنجشنبه ۱۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    پسر 9 ماهه دارم که عدم نزول بیضه داره و دکتر براش امپول هورمونی نوشت که گیر نیومد و بعضی از دکترهه گفتن که این امپول رو نزنید
    تورو خدا راهنمایی کنید که چکار کنم
    منون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظر من بهتره عمل کنید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر