میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گلزاری پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام. پسر من 9 سال داره متاسفانه آلت تناسلی و بیضه رشد نمیکنه. بطوری که طول آلت تو این سن 2 سانت است. لطفا بفرمایید چه راهی داره و کجا مراجعه کنم تا الان 2 بار دکتر غدد بردم ولی میگن صبر کن رشد میکنه ولی ممکن نیست. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.هم در حالت معمولی و هم زمانی که اطراف آلت را به سمت پایین فشار داده اید

  • تصویر کاربر حسین1234 چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من مجردم رابطه جنسی نداشتم اصلادرعکس اون قسمت جوش مانند که جوش نیست و اون برجستگی ها روی آلتم آیازگیل هستندانتقال این بیماری فکرمیکنم از راه لباس زیر فامیلام یا از راه ژیلت باشد اما من همیشه یک بار از ژیلت استفاده کرده و دور می اندازم اگر زگیل هستند درمان قطعی زگیل گانودرماست یا تبلیغات است و اینکه درمانش چی هست تا به شریک جنسی آیندم انتقال پیدا نکندواینکه آیا این برجستگی ها خوب میشوند خواهش میکنم بگین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      در این عکس ها همه چیز طبیعی هست و مشکلی ندارید

    2. تصویر کاربر حسین1234 چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      پس چرا این شکلی شدن؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      چه شکلی؟!!!!!!!!!!!!

    4. تصویر کاربر حسین1234 چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      چون قبلا این برجستگی ها روی آلت تناسلیم نبود برجستگی هایی که شبیه تاول هستش
    5. تصویر کاربر حسین1234 چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      چون این زائده های گوشتی قبلا نبودش و چرکی هم نیست یعنی منظورم اینه اگر زگیل نیست پس چیه التهاب پوستیه یعنی؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      به نظر من همگی طبیعی است

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسر ۱ سال و ۹ ماهه ای دارم که بنظرم آلت بسیار کوچکی دارد که در حالت کشیده حدود ۲ سانت طول دارد میخواستم بدانم مشکلی وجود دارد
    در ضمن پسرم را در ۱۴ روزگی ختنه کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر سهراب یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. من 39 سالمه 14 ساله ازدواج کردم و یک فرزند دارم. در تمام این مدت زود انزالی داشتم. تا الان از کاندوم های تاخیری استفاده می کردم و تقریبا مشکلی نداشتم. الان که تصمیم به بچه دار شدن داریم و از کاندوم استفاده نمی کنم در عرض چند ثانیه و به محض دخول ارضا می شوم. متاسفانه در زمان مجردی خودارضایی داشتم. هیچ مشکل تغذیه ای ندارم و تغذیم خوبه. اگه ممکنه قرص یا دارویی بهم معرفی کنین . ممنون و سپاسگزارم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر سهراب شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خسته نباشید. من جواب سوال را باید از کجا ببینم. هر چه در سایت شما جستجو می کنم جواب را پیدا نمی کنم.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی کرد اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا استفاده بصورت 6 ساعت قبل از نزدیکی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی. بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی آلت نعوظ و سفتی خود را از دست می دهد می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

    3. تصویر کاربر سهراب شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      عذرخواهی می کنم آقای دکتر شما یک توضیح کلی داده اید و من الان هم نمیدانم باید چکار کنم. اگه میشه لطفا یک قرص که با شرایط من بهتر باشه تجویز کنین. مجدد عذرخواهی می کنم و ممنون از لطف و محبت شما
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر‌با کاندوم‌خوب‌بودید کرم‌زایلا‌پی ۱۰  قیقه قبلش بزنید و بعد با شامپوبچه بشورید که مشکلی برای باروری ایجاد نکند

      یا

      قرص داپوکستین ۳۰ میلی ۱ تا ۳ ساعت قبل از‌رابطه

    5. تصویر کاربر سهراب یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر. خیلی لطف کردین. فقط یه سوال کوچیک دیگه اینکه قرص داپوکستین عوارض و ضرری مخصوصا برای باروری نداره؟
      بسیار سپاسگزارم از لطف و محبت شما و ان شااله خداوند خیر دنیا و آخرت را به شما بزرگوار عنایت فرماید که اینگونه خالصانه و رایگان، بیماران را ویزیت و مشکل مردم را حل میکنید.
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      داپوکستین چون بصورت موردی استفاده میشه مشکلی در باروری ایجاد نمی کند. از عوارض آن بیحالی و خواب آلودگی و تهوع ممکنه باشه

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر تاروت جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر پسرم ۱۴ ماهشه دوماهگی ختنه به روش حلقه انجام دادیم و از اون موقع به بعد کاملا رفت داخل و یکبار چسبندگی گرفت که بردیم پیش همون دکتری که ختنش کرده بود و بازش کرد و الان دوباره چسبیده اما بعداز ختنه التش اصلا رشد نکرد و همون اندازه مونده خواستم بدونم باید چیکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      باید چسبندگی ها را مجدد جدا کنید و تا 6 ماه حداقل روزی 2 بار همینطور که الان توی عکس کشیدید پوست را عقب بکشید تا دوباره نچسبد و پوست بتدریج کهنه شود.

    2. تصویر کاربر تاروت جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر چطوری باید جداش کنیم دوباره ببریم پیش همون دکتری که ختنش کرد؟ خیلی درد داشت و گریه کرد چطوری میشه بدون درد جداش کرد؟اقای دکتر سایزش هم کوچیکیه اونو چیکار کنیم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بله دباره پیش پزشک خود ببرید. میشه قبلش بیحس کرد با کرم زایلاپی تا دردش خیلی کمتر شود

    4. تصویر کاربر تاروت جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید دکتر که سوالام زیاد شد ! اندازش کوچیکه برای اندازش چیکار کنیم البته پیش متخصص غدد هم بردیم ازمایش نوشته ولی هنوز جوابش حاضر نشده! گفتن باید تستسترون تزریق کنن! به نظر شما عوارضی هم داره یانه؟ الان اندازش در سن ۱۴ ماهگی حدود ۲ سانته
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      اندازش نرماله. توصیه به تزریق تستوسترون به هیچ وجه نمی کنم

    6. تصویر کاربر تاروت جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون که وقت گذاشتین! اقای دکتر بیاریم مطب خودتون چسبندگی رو جدا میکنین؟
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      لزومی نداره پزشک را تغییر دهید بهتره زیر نظر پزشک خودش باشه

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر