همه چیز درباره سنگ های ادراری (2)

در این مقاله مطالعه می کنید:

تسکین درد در بیماران با سنگ های ادراری اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد که از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای این منظور استفاده می شود.

درمان بیماران با درد ناشی از سنگ های ادراری به شرح زیر است:

درد کلیه (Renal Colic)

1) تسکین درد ناشی از سنگ های ادراری

تسکین درد اولین اقدام در بیماران با حمله حاد درد کلیه می باشد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در تسکین درد حاد سنگ کلیه مؤثر بوده  و اثربخشی آن در تسکین درد بهتر از مخدرها می باشد. بیمارانی که (NSAIDs) مصرف می کنند در کوتاه مدت کمتر به مسکن بیش تر نیاز پیدا می کنند. از داروهای (NSAIDs) می توان به دیکلوفناک، ایندومتاسین، ایبوپروفن، پیروکسیکام اشاره کرد.

مخدرها به ویژه پتیدیندر مقایسه با داروهای (NSAIDs) با میزان بالایی از بروز تهوع همراه بوده نیاز به مسکن بعدی در آن ها بیشتر است لذا در صورت استفاده از پتیدین بهتر است از پتیدین استفاده نکرد.

2) پیشگیری از بروز مجدد درد ناشی از سنگ های ادراری

اولین قدم مراجعه به متخصص ارولوژیست است. اکثر سنگ های حالب خودبخود دفع می شوند. برای بیماران با سنگ حالب که انتظار می رود سنگ خودبه خود دفع شود، قرص یا شیاف (NSAIDs) ( مثلا دیکلوفناک سدیم 100 تا 150 میلی گرم در روز به مدت 3 تا 10 روز) می تواند التهاب و خطر عود درد را کاهش دهد.  اگرچه دیکلوفناک در بیمارانی که به کاهش عملکرد کلیه مبتلا هستند می تواند کارکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد ولی در بیماران با عملکرد طبیعی کلیه تاثیر سویی ندارد. خط دوم درمان مخدرهایی مثل مورفین، پنتازوسین و ترامادول می باشد. خط سوم درمان داروهای ضد اسپاسم هست که می توان به صورت تزریقی تجویز نمود.

در صورت عدم تسکین درد با مسکن ها، درناژ با استنت گذاری حالب یا درناژ از کلیه، یا برداشتن سنگ قدم بعدی می باشد که این کار توسط یک متخصص ارولوژیست انجام می شود.

3) درمان عفونت در کلیه ای که توسط سنگ مسدود شده است

بروز عفونت در کلیه ای که به هر دلیلی از جمله سنگ مسدود شده است یک اورژانس می باشد. رفع اورژانسی انسداد برای پیشگیری از عفونت در کلیه ای که به دنبال سنگ دچار هیدرونفروز و تورم کلیه شده است (یک طرفه یا دو طرفه) ضروری می باشد.

#رفع انسداد

در حال حاضر دو روش برای رفع انسداد ناشی از سنگ های ادراری وجود دارد:

  • اول قرار دادن کاتتر در حال(مجرای ادراری که کلیه را به مثانه متصل می کند)
  • دوم قرار دادن کاتتر از طریق پوست به داخل کلیه

بعد از رفع اورژانسی انسداد در کلیه عفونی، بایستی نمونه ادرار را برای آزمایش و کشت ارسال و آنتی بیوتیک مناسب برای بیمار شروع گردد.

سنگ کلیه

رهایی از سنگ های ادراری

#دفع خودبخوی سنگ های ادراری

در یک متاآنالیز بر روی 328 بیمار با سنگ های کمتر از 10 میلی متر احتمال دفع خودبخودی سنگ براساس جدول زیر به دست آمده است.

سایز سنگ

احتمال دفع سنگ/ مدت زمان احتمال دفع سنگ

کوچک تر از 5 میلی متر

68%

بزرگ تر از 5 میلی متر

47%

کوچکتر از 2 میلی متر

31 روز

بین 2 تا 4 میلی متر

40 روز

بزرگ تر از 4 تا 6 میلی متر

39 روز

95 درصد سنگ های ادراری تا 4 میلی متر ظرف 40 روز دفع می شوند.

توصیه می شود در بیمارانی که اخیرا دچار سنگ حالب کوچک تر از 10 میلی متر شده اند در صورتی که درمان و برداشتن سنگ با سنگ شکن در بیمار به تشخیص ارولوژیست الزامی نباشد، تحت نظر گرفتن با ارزیابی دوره ای می تواند یک روش مطلوب باشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (45 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۲۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام..
    اقای دکتر من مثانه سمت چپم گاهی وقتا درد میکنه..الان 5سال اینا میشه..19سالمه..انگاری ی چیزی گرد مانند پیش تخم سمت چپمه.وقتی زیاد تحرک میکنم مثلا ورزش میکنم درد میکنه..مشکلم چیه..ایا حل میشه؟؟
    راهنمایی کنید..با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر mohammad سه شنبه ۱۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر اگر سنگ در حالب گیر کرده باشد حتما با درد همراه است یعنی مورد داریم که دردی حس نشودیعنی بدون احساس درد باشد واین عدم احساس درد و عدم پیگیری منجر به خفگی کلیه ها شود تا حالا همچین مواردی داشتیم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله امکانش هست
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام.40ساله .مدت دوماه قبل کلیه سمت راست من ضربه خوردازمایش ادراردادم خون در ادرارداشتم بین 2تا4وبقیه گزینهاسالم بودندضمن اینکه سوزش ودردبعدازادراردارم وسونوگرافی وازمایش خون هم دادم وسالم بودند وپیش 3دکترکلیه وجراح کلیه رفتم وداروهای ضدعفونی که رنگ ادرارراتغییرمیده وکپسول خوش خیمی پروستات وسفیکسیم 10عددخوردم ضمن اینکه کشت ادرار دادم وعفونت هم نداشتم لطفا مرا راهنمایی کنید ایاخطرناک است وسوزش ودردالت تناسلی وبعضی موقع دردمثانه بخاطر چیه.وتاالن 5بار ازمایش ادرار دادم که همه اش خونی بوده بین 2تا.باتشکر4
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بين دو تا چهار طبيعي است و به نظر من مشكلي نداريد
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    در بررسی اولتراسنوگرافی کلیه ها دارای اکوی کورتیکومدولاری طبیعی و به ابعاد( Rk104mmوLK113mm )نرمال میباشند اسری از سنگ و هیدرونفروزویاضایعه فکول مشاهده نشده .حالبها در مسیر اتساع و استاز نوارند. مثانه پراز ادرار.اکوفریو ی دارای ضخامت طبیعی میباشد سنگ .رسوب ادراری یا ضخامت فضاگیر جداری مشاهده نگردیده .پرستاد دارای اکوی طبیعی و به حجم 23سی سی نرمال میباشد .و پس از تخلیه رزیدوی ادرار مشاهده نگردید .این تمام سنوگرافی بنده بوده ولی باز در کلیه احساس درد خفیفی میباشم لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      با توجه به نرمال بودن سونوگرافی به نظر می رسد منشا درد شما کلیوی نباشد بعبارتی هر درد پهلویی الزاما از کلیه نیست
  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۴ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادر من خانمی 48 ساله هستند در آزمایش ادارار ایشون
    Blood Hb :Trace
    WBC /hpf :1-2
    RBC/hpf: 3-5
    Bacteria: Rare
    این موارد وجود دارند، دکتر سونوگرافی نوشتن که نتیجه سونوگرافی کلیه ها و مثانه ،کبد و مجاری صفراوی سالم و بدون سنگ هستند و تنها نکته ی مورددار در سونوگرافی فقط حجم باقیمانده ادرار در مثانه 87cc محسابه شده است که نوشته شده بیش از حد طبیعی می باشد.
    باتوجه به زایمان های طبیعی و عمل افتادگی رحم که قبلا انجام داده بودن، خواستم نظر و راهنمایی شمارو در رابطه با این موضوع جویا بشم. چون در قسمت پشت کلیه ها احساس درد و تیر کشیدن دارند درحالی که در سونوگرافی نوشته شده کلیه ها سالم هستند.
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۴ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      هر درد پشتی الزاما منشا کلیوی ندارد با این حال انجام تست های کلیوی و معاینه توسط یکی از همکاران ارولوژیست خانم را توصیه می کنم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر