همانژیوم مجرای ادراری (پیشابراه)

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله پیشابراه، علائم، نحوه تشخیص و موارد دیگری که مربوط به آن می شوند را توضیح خواهیم داد.

پیشابراه چیست

پیشابراه، مجرایی است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند و توسط اسفنکتر بسته نگه داشته می شود. اسفنکتر، ساختاری عضلانی است که ادرار را در مثانه نگه می دارد تا زمانی که با اراده فرد تخلیه شود. همانژیوم مجرای ادراری یا پیشابراه یک بیماری نادر است.

علائم پیشابراه

علائم آن شامل ادرار خونی و یا خروج ترشحات خونی از پیشابراه می باشد و گاهی با علائم انسدادی ادرار مثل کاهش فشار ادرار و باریک شدن قطر ادرار بروز می کند.

همانژیوم پیشابراه

 

تشخیص پیشابراه

همانژیوم ها می توانند یک یا چند عدد باشند. سوراخ خروج ادرار (مئاتوس) یک محل شایع برای بروز همانژیوم می باشد. تشخیص همانژیوم مجرای ادراری یا پیشابراه بوسیله سیستوسکوپی و دیدن مستقیم ضایعه می باشد.

پیشابراه در مردان

 مشخصات پیشابراه در مردان، کاملاً با پیشابراه زنان متفاوت است. پیشابراه مردان، حدود 18 تا 20 سانتی متر طول دارد و پیش از تخلیه، از طول آلت تناسلی عبور می کند. در هنگام خروج ادرار از مثانه، پیشابراه از غده پروستات عبور می کند و مجاری منی از هر دو بیضه وارد پیشابراه می شوند و آن را به مسیری برای عبور مایع منی و نیز تخلیه ادرار تبدیل می کنند. پیشابراه مردانه می تواند به سه بخش تقسیم شود که عبارتند از: پیشابراه پروستاتیک (بالاترین قسمت پروستات)، بخش غشایی پیشابراه (بخش داخلی اسفنکتر مجرای ادراری) و بخش اسفنجی پیشابراه (پایین ترین و طولانی ترین بخش آلت تناسلی). بخش های دیگری نیز وجود دارند که که شامل پیشابراه پره پروستاتیک (در گردن مثانه)،  فوسا ناویکولاریس، مجرای ادراری پندلوس و بولبوس و تمام زیر مجموعه های پیشابراه اسفنجی می شوند. علاوه بر این، پیشابراه مردانه به دو ناحیه خلفی (مجراهای پروستاتیک و غشایی) و قُدامی (پیشابراه غشایی) تقسیم می شود.

پیشابراه در زنان

پیشابراه زنانه، در دیواره واژن جای گرفته است و دهانه آن بین دو لبه ی واژن قرار دارد. پیشابراه زنانه، از پیشابراه مردانه بسیار کوچکتر است و از گردن مثانه شروع می شود و پس از عبور از اسفنکتر، به خارج از بدن باز می شود. پیشابراه می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. در هیپوسپادیاس که نوعی نقص مادرزادی است، پیشابراه در قسمت زیر آلت تناسلی باز می شود. هم پیشابراه مردانه و هم پیشابراه زنانه در معرض اورتریت (التهاب پیشابراه) قرار دارند که اغلب بر اثر عفونت ایجاد می شود. همچنین، افراد ممکن است دچار تنگی مجرای ادراری یا باریک شدن پیشابراه شوند که می تواند ناشی از اختلالات مربوط به رشد، التهاب، عفونت و یا ضربه باشد.

درمان سوزاک

سرطان پیشابراه

 سرطان پیشابراه، شرایط نادری است که در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد؛ با سابقه ی سرطان مثانه در خانواده و نیز شرایط مرتبط با التهاب مزمن پیشابراه (مانند عفونت مکرر مجرای ادراری)، احتمال ابتلا به این سرطان بیشتر می شود. علائم معمول التهاب یا عفونت شامل مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار، دیسوریا (درد به هنگام ادرار) و خونریزی یا ترشح از دهانه مجرای ادراری می شوند. همچنین، شرایط مبهمی به نام “سندرم مجرای ادراری” زمانی تشخیص داده می شود که علائم عفونت مجرای ادراری وجود داشته باشد، ولی عفونت قابل اثبات نباشد.

درمان زخم پیشابراه

همانژیوم های پیشابراه همیشه خوش خیم بوده و درمان آن به اندازه و محل دقیق آن بستگی دارد. همانژیوم ها در صورتی که بدون علامت باشند نیازی به درمان نداشته و فقط بایستی تحت نظر باشند. همانژیوم های کوچک تر را می توان با لیزر درمان کرد. لیزرهایی که بدین منظور استفاده می شوند شامل آرگون، KTP، و Nd:YAG می باشد. برای همانژیوم های بزرگ تر درمان به روش جراحی و برداشتن ضایعه و ترمیم پیشابراه شیوه مناسب تری است.


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (11 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر جباری
    چند سوال داشتم
    1- وقتی خسته هستم طول الت بنده در حالت راست 12 سانتی متر و وقتی مثلا قرص وایاگرا مصرف میکنم طول ان 14 سانتی متر میشود، کدام یک نشانگر طول صحیح الت است؟؟
    2-مقدایری که برای طول نرمال ذکر میشود در حالت چسبیده به استخوان است یا خیر؟
    3- در مورد التهایی که انحنا دارند نحوه اندازه گیری صحیح به چه شکل است؟؟؟
    با تشکر از صبر و حوصله شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      1- وقتی خسته هستم طول الت بنده در حالت راست 12 سانتی متر و وقتی مثلا قرص وایاگرا مصرف میکنم طول ان 14 سانتی متر میشود، کدام یک نشانگر طول صحیح الت است؟؟...........14 سانت
      2-مقدایری که برای طول نرمال ذکر میشود در حالت چسبیده به استخوان است یا خیر؟..........................از محل اتصال آلت به استخوان است
      3- در مورد التهایی که انحنا دارند نحوه اندازه گیری صحیح به چه شکل است؟؟؟............................در مواردی که آلت انحنا دارد از مترهای پارچه ای استفاده شود یا از یک نخ برای اندازه گیری و سپس گذاشتن نخ بر روی خط کش ستفاده می شود.
  • تصویر کاربر Ebi.ahmadi سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر
    آقای دکتر پوست کیسه بیضه من یک کم از انتها آلتم آویزان هست ،و از سمت پایین باعث کوچک شدن آلتم شده احساس میکنم مشکل آلت پرده دار، دارم. آیا امکان داره عکس ارسال کنم تا ببینید همچین مشکلی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بله می توانید عکس بفرستید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    عکس براتون ضمیمه کردم میخواستم بدونم تشخیص شما چیه راجب این چیزهایی که شبیه به جوش سر سفید است زیر آلت ؟؟؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      این ها غدد سباسه یا همان غدد چربی هستند و جای نگرانینداشته و طبیعی می باشند
    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      آقای دکتر این غدد چربی را چگونه میتوان از بین برد؟
      چه دارویی باید استفاده کرد.ممنونم.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۴ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      با لیزر دارو تاثیری ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر جباری
    آقای دکتر خاستم ببینید با توجه عکسهایی که فرستادم براتون در صورت امکان به سوالام جواب بدین
    آیا سایزالت تناسلی بنده طبیعی است؟
    آیا ولفتی الت تناسلی بنده طبیعی است؟
    آیا اندازه بیضه هام کوچیک نیستن و طبیعی هستن یا نه؟
    آیا برای نزدیکی با این سایز و کلفتی ک الت تناسلی بنده داره به مشکل برخواهم خورد یا نه؟
    در صورت امکان به سوالام به صورت تفکیک شده جواب بدین
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۵ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      این برای بار سوم هست که دارم پاسخ می دهم
      آیا سایزالت تناسلی بنده طبیعی است؟...................بله
      آیا ولفتی الت تناسلی بنده طبیعی است؟.......................بله
      آیا اندازه بیضه هام کوچیک نیستن و طبیعی هستن یا نه؟..............................طبیعی است
      آیا برای نزدیکی با این سایز و کلفتی ک الت تناسلی بنده داره به مشکل برخواهم خورد یا نه؟.......................بعید می دانم
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۹ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    گزینه شماره یک 1روی عکس=لطفا بگویید که زگیل تناسلی هست یا نه نمیدونم حدود چند سال هست که روی التم ریز گوشت های کوچک هست فقط هم دور ختنه گاه من است من نمی دونم زگیل هست یا نه اگر هست باید چکار کنم یا اگر نیست پس چی هست میخواهم ازبین بروند باید چکار کنم ایا خطری دارد یا نه در کل می خواهم پاک شود به سه دکتر هم نشان دادم یکی عمومی یکی متخصص پوست دکتر عمومی که گفت زگیله و نوبت هم داد برای لیزر نرفتم و دکتر متخصص هم گفت معلوم نیست که زگیل باشه نوبت داد به نزدیک یک یا دو ماه دیگه زنگ زدم تعطیل بود گفتند باید یه وقت دیگه بیایید. این دکترهایی بود که حضوری رفته بودم

    گزینه شماره دو 2روی عکس=طرف دیگر التم هست که تعداد خیلی کمی هست لطفا رهنمایی کنید چگونه پاک شود بدون لک

    گزینه شماره سه 3 روی عکس= درباره پوست التم هست که خیلی سیاهه نمی دونم چرا سیاهه نسبت به پوست بدنم خیلی سیاهه می خوام سفید بشه همرنگ پوست بدنم باشه لطفا یک کرم برای سفید شدن و بزگت شدن التم معرفی کنید حتما معرفی کنید حتما حتما

    گزینه شماره چهار 4روی عکس= من مدتی بود که برای بزرگ شدن الت تناسلیم از روغن خراطین استفاده می کردم و ماساژ های مختلفی و کششی انجام می دادم برای بزرگ شدن التم و زیاد تاثیری نداشت و به اون سایز دلخواهم نرسید و بعد از مدتی که دیگر استفاده نمی کردم الت تناسلیم همین دو طرف که با فلش علامت زدم ورم کرد و درد هم داشت بیشتر هنگام نعوظ هم درد هم ورم بعد از مدتی ورمش کم شد و الان خیلی کمتر شده ولی کاملا خوب نشده وقتی که خیلی نعوظ می شود گاهی درد می کند التم این درد در اثر چیست
    سوال اخرم این است که هنگام ارضا در خواب اسپرم بدون جهش و خیلی ارام بیرون میاید و نمیدونم مقدارش کافی هست یا نه زیاد بیرون نمیاد. چرا بعضیها اسپرم ازشون زیاد بیرون می اید مثل ادرار ؟
    ازدواج هم نکردم و با هیچ زنی رابطه جنسی نداشتم لطفا تمام سوالهای من جواب بدید
    من خیلی از شما متشکرم که این همه لطف کردید و نوشته های من رو خوندید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۹ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      این ها زگیل نیستند و بقایای محل جوشگاه ختنه هستند که نیازی به برداشتن ندارند ولی در صورت تمایل جراحی پلاستیک سرپایی می توان انجام داد برای مورد دوم لیزر بهتر است. رنگ پوست آلت بدلیل رنگدانه های سایه بیشتر تیره تر هستند و در غالب مردان بعد از بلوغ همین گونه هست. بابت مورد چهارم با گذشت زمان بهتر میشه برای مورد پنجم هم به نظر من بیماری محسوب نمیشه. و به قدرت عضلات اطرلف مجرا و میزان میل جنسی بستگی دارد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر